söndag 29 januari 2023

Grå Nyköpingsvandring

De senaste dagarna har vi minsann fått se lite solsken. Och i och med detta har det även bjudits på några fantastiskt fina soluppgångar. Hur fint det än har varit så har jag ju inte haft kameran redo eller tillräckligt hög sinnesnärvaro för att dokumentera detta. Fredagens gryning och soluppgång avnjöts på bussen upp till Eskilstuna och då är det liksom inte optimala förutsättningar för fotografisk perfektion.

Annat var det söndagen den 22:a januari. Då var jag sinnesnärvarande och med kameran i högsta hugg. Tyvärr var inte vädret på humör. Kallt, dimma och med en viss antydan till frostbildning i landskapets växtlighet. Eftersom huvudet varit under armen under hela arbetsveckan hade jag glömt att jag behövt besöka apoteket för att hämta ut mer av det receptbelagda läkemedlet. Min arbetsplats är endast några hundra meter från åtminstone två olika apotek ...

Söndag förmiddag och en nödvändig tripp in till Nyköping. Framme vid apotekets dörr konstaterade jag att de inte skulle öppna förrän om drygt en halvtimme. Då var det ju bra att jag tagit med mig kameran eftersom jag tänkt ta en promenad längst fjärden och/eller ån. Nu blev det en runda inne i centrala delen av stan i väntan på apoteksöppningen.







Jag hade det lilla pannkaksobjektivet (40 mm) på min 5D Mark IV och har i detta blogginlägg valt att konvertera bilderna till svartvitt. Passande för denna gråtrista januarisöndag, tycker jag i alla fall. Eftersom jag sällan går längst stadens gator upptäckte jag mycket som tillkommit och annat som försvunnit. Mest nytt var det vid kvarteret Åkroken där slutförandet av bostadshusen och parkanläggningen ner mot ån börjar bli klara.




Jag halkade vidare och konstaterade att jag inte bara hade behövt handskar utan även en mössa i det ruggiga vädret. Kanske även broddar under sulorna. Trots att det inte var särskilt inbjudande var det fler än jag som passade på att få frisk luft i lungorna genom att strosa genom stadskärnan.












Det blir inte många blogginlägg i denna blogg nuförtiden men mitt fotograferande har inte avstannat helt. Den tid jag har till förfogande läggs oftast på något sportevenemang vilket inte bara innebär en match att fota utan många timmar med efterföljande bildurval och bildbehandling. Allt får ha sin tid och om jag vill utveckla mitt fotograferande, både kreativt och hur jag förhåller mig till motiv och utsnitt, så är det nog inom det icke sportrelaterade fotograferandet som utvecklingen bäst kan ske.

Over and out for now!

2 kommentarer:

  1. Det ser lite ödsligt ut. Bild nummer tre är nog min favorit. Pannkaksobjektivet funkar fint här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En söndag förmiddag innan affärerna i centrum har öppnat är det ganska ödsligt i vår lilla stad. Nyköpings Teater är en fin byggnad omgiven av en trivsam park så det blir nog min favorit bland bilderna också. Och jag kan konstatera att det lilla pannkaksobjektivet åtminstone är lätt att bära runt med.

      Radera