lördag 29 februari 2020

Tidvis mitt andra hem

Utöver hemmet och arbetsplatsen finns det ingen plats jag återvänder till lika många gånger som Rosvalla i Nyköping. Det har med åren utvecklats någon slags hatkärlek till denna plats i närheten av Brandholmen och stadsfjärden.



Jag och de flesta med mig åker till Rosvalla för någon sportanknuten aktivitet. Och jag är faktiskt ganska säker på att många utsocknes känner igen Nyköping enbart tack vare Rosvalla. Ungdomscuper, cheerleading-SM och allt vad det kan vara drar ju människor till området från hela landet. Cool.




Utomhus står sig Rosvalla slätt i mina ögon. Visst är det smutt och praktiskt med konstgräs, särskilt under vinterhalvåret då det är ett underlag som funkar att lira boll på trots tjurig väderlek. Men det luktar boksatvligen skit ganska ofta tack vare vattenreningsverket längre ut på Brandholmen och det blåser ta mig tusan alltid på Rosvalla.



Nej, Rosvalla är en välkänd anläggning främst för dess inomhusfaciliteter. Två ishallar, åtskilliga inomhushallar, samlingsutrymmen, bowling m.m. och det är allt detta som sticker ut och lockar människor från när och fjärran.



Som sportfotonörd är jag alldeles för ofta på Rosvalla. Som förälder till idrottande barn är jag väldigt ofta på Rosvalla. Bilen hittar till denna avlägsna punkt av sig själv. Jag skriver avlägsen eftersom anläggningen ligger helt galet till för oss på västra sidan om Nyköping.



I skrivande stund förbereder jag mig för ett tredje besök på Rosvalla sedan igår kväll. Jo men så är det och det är bara att gilla läget.

2 kommentarer:

  1. Rosvalla är trevligare i sommarskrud, men Rosvalla kan också ge fotografen andra möjligheter till trevliga bilder under denna trista årstid.

    SvaraRadera
  2. Rent egoistiskt skulle jag hellre se en vettig idrottshall och en konstgräsplan på västra sidan av Nyköping, förslagsvis i Stigtomta. Men om de ekonomiska resurserna delats upp geografiskt hade vi inte haft Rosvallakomplexet med dess storlek som faktiskt gör anläggningen så pass konkurrenskraftigt. Inga enkla eller självklara svar med andra ord. Alltså ”hatkärlek”. 🙂

    SvaraRadera