tisdag 27 september 2022

Eskilstuna från sin bästa sida

För en vecka sedan, tisdagen den 20:e september, hamnade jag i Eskilstuna. Det är ingenting konstigt med det eftersom jag brukar jobba en dag i veckan i staden. Nu var det dock en annorlunda arbetsdag som stod på programmet eftersom det var en medarbetardag för alla oss som jobbar på Region Sörmland IT. En avslutande utomhusaktivitet efter en hel dag med föreläsningar innebar utomhusvistelse framåt kvällskvisten. Välkommet att får sträcka på benen efter en hel dag på rumpan och dessutom i bästa tänkbara höstväder.



De arbetskamrater som höll i programmet hade ordnat en form av stadsorientering där en karta med markerade platser sattes i våra händer och när vi letat upp respektive punkt på kartan skulle vi välja ut en av många bilder som vi fick med oss föreställande en detalj som gick att se vid en utsatta platsen.




Även om jag varit i Eskilstuna många gånger så kan jag nog räkna på ena handens fingrar de tillfällen då jag gått inne i centrum. För mig är Eskilstuna synonymt med en massa fotbollsplaner eller arbetsplatsen vid Mälarsjukhuset. Nu fick jag se en helt ny dimension av centrala Eskilstuna som överraskade mig positivt. Kanske kan vädret tillskrivas en del av upplevelsen men det var ju till och med ... vackert.




Jag hade valt att ta med kameran till vår medarbetardag. Några bilder blev det för att föreviga tillställningen och några kollegor men det materialet stannar inom regionens väggar. Stadsorienteringens alster är dock bättre lämpade för offentlighetens ljus.




Hur det gick på orienteringen? Jo tack, min grupp vann en tvetydig seger ackompanjerad av fuskanklagelser under hela den efterföljande middagen från bordsgrannarna. Segra är allt, delta gör endast den svage. ;-)

Eskilstuna kan rekommenderas, åtminstone en solig höstkväll i september.

2 kommentarer:

  1. Vi tog bussen till Eskilstuna för två år sedan och utforskade en stad med dåligt rykte. Det blev en trevlig dag med besök på spännande platser och vackra vyer. Visst finns det mycket sk*t som händer och vissa områden av staden är så där fula som bara förstäder i forna östblocket kan vara. Fast det som är fint är värt att göra reklam för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din beskrivning stämmer in på fler städer i vårt län och jag kan inte låta bli att tänka på Oxelösund. Men Eskilstuna består uppenbarligen av mer än bara fotbollsplaner, något som jag under många år frekvent behövt besöka.
      Numera är jag i Eskilstuna en gång i veckan men då ser jag mest kulvertarna under Mälarsjukhuset och ett och annat mötesrum. Inte de vackraste av vyer. ;-)

      Radera