måndag 23 september 2024

Norrskensdebut

Någon gång ska vara den första. När det gäller norrsken har jag tills nyligen bara haft nöjet att betrakta andras bilder på detta himlafenomen. Givetvis är de mest spektakulära iakttagelserna och fotografierna från nordligare trakter än Stigtomta. De senaste åren har det dock blivit allt vanligare att bilcder tagna i södra Sverige kan visas upp. Jag gissar att det först och främst beror på allmänhetens ökade medvetenhet om norrsken, mobilappar finns som stöd för att ha koll och bli aviserad när solaktiviteten ökar. Samma mobiltelefon duger sedan för att dokumentera Aurora Borealis.

Norrsken fotograferat den 12/9 -24 ovanför Stigtomta

Att det dröjt så länge innan jag ens försökt fotografera norrsken har mestadels berott på att jag för mitt liv inte kommit underfund med var jag skulle hitta en lämplig fotoplats. För någon månad sedan var det ett väldigt tydligt norrsken som fotograferades av övriga familjemedlemmar men jag låg lugnt kvar i sängen eftersom klockan var 01 på natten och jag orkade helt enkelt inte masa mig upp.


Den 12/9 började min app avisera ökad aktivitet och goda chanser att se norrskenet redan vid 21-tiden på kvällen. Förutsättningarna var goda men ett molntäcke kan självklart förstöra hela festen. Denna kväll var det inledningsvis en hyfsat klar himmel. För att släppa min låsning med den optimala platsen för norrskensfotografering gick jag sonika ut på vår balkong där jag riggade ett av mina stativ, min Canon 5D Mark IV samt mitt Sigma Art 14 mm.


Jag ställde in kameran på manuellt läge och hittade hyfsat rätt redan från början. ISO på 1600, bländaren på runt f/2 och sedan mellan 5 och 10 sekunders exponeringstid. Att det överhuvudtaget fanns något norrsken på himlen kunde jag inte se med blotta ögat men efter en exponering stod det klart att jag var rätt ute. Inget smaragdgrönt norrsken denna gång utan snarare åt det rödlila hållet.


Tyvärr tog festen slut onödigt tidigt. Efter en kvart hade ett moln glidit in från norr och skymde eventuellt kvarvarande norrsken. Jag lärde mig också att den ultravidvinkliga optiken fick med delar av det överhängade taket vilket gjorde att jag fått beskära bilderna i detta inlägg en del.


Nu har jag i alla fall lärt mig att agera på norrskensappens lockrop och att det inte måste letas en spegelbland sjö som förgrund för att fota norrskenet. Det är också tacksamt om norrskenet visar sig tidigare på kvällen än mitt i natten eller framåt småtimmarna. 

2 kommentarer:

  1. Testat att fotografera norrsken en gång. Bara för jag blev tillsagd. Har aldrig förstått intresset. Men om man fick uppleva det långt upp i norr, mitt ute i ingenstans så kanske det tar bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi som håller till längre ner i Sverige får finna oss i att norrskenet mestadels syns vid horisonten. Om man hade det rakt över huvudet på natthimlen så skulle jag tro att norrskenet uppfattas som betydligt mäktigare.

      Radera