söndag 13 november 2022

November är inte bara blues

Vilken märklig november-lördag vi fick uppleva. Jag ägnade några timmar mitt på dagen åt trädgårdsarbete och det tog inte lång stund innan jag blev så pass varm att tjocktröjan åkte av. Att gå utomhus i T-shirt den 12:e november känns osannolikt. När jag sedan fick ett infall och tog en sällsynt promenadrunda vid 14-tiden var det fortfarande närmare 15 grader ute.




Fulnovember bjuder sällan på något spektakulärt vackert. Höstens tillbakagång är fulländad och växtligheten har mer eller mindre gått i ide. Med kameran och macro-gluggen framför ansiktet hittade jag dock lite tecken på liv.



I naturreservatets utkant ligger granstammarna på hög och mer återstår att avverka innan granbarkborrarnas trivselmiljö är utrensad.


Jag valde denna helg att hålla mig borta från sportfotograferingen. En aning desillusionerad nu när utomhus-sporterna nått fram till vintervilan. Inte alls lockad av att gå in i inomhushallarnas elbelysning ännu en säsong. Jag har inte något emot inomhusidrotterna men när jag rannsakar mig själv så fotar jag ju sport för att jag tycker att det är kul och för att det är fotografiskt belönande. Inomhus-ljus är varken kul eller belönande, istället är det rent av riktigt fult. En hel helg utan sportfoto fick mig att inse att jag ju kan skapa mig utrymme för lite fritid. Tid som inte bara går år till träning på gymmet eller rehabträning hemma i vardagsrummet. Tid för återhämtning, energipåfyllnad och trädgårdsarbete. Ganska behagligt faktiskt.



Efter en lördag med flera timmar utomhus, solsken och frisk luft rundade jag av dagen med att laga middag och sitta på hela ryggen i TV-soffan. Nejdå, jag slarvade givetvis inte med mina rehab-övningar som också gjordes. Med vetskapen att söndagen skulle bli veckans vilodag så kunde jag bita ihop och se bortom de trötta musklerna och lederna som brukar vara standard och allra helst efter både trädgårdsarbete och promenad.



Denna tid på året är ju dyster sett till mängden dagsljus vi får oss till livs. Dyster med tanke på att det fortfarande går åt det allt mörkare hållet.


Söndagen bjöd på ett helt annat väder än lördagen och du kommer att få se mer om det i ett kommande blogginlägg. Håll utkik!

4 kommentarer:

  1. Jag föredrar ett november som i lördags när vi stod på altanen i t-shirts och grillade, framför dagens november då jag huttrade under vinterjackan. Fast lite fel känns det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har definitivt kylan kommit och "äntligen" känns det som att dubbdäcken inte enbart är pinsamma att åka runt med. (Jag blev erbjuden en däck-skiftes-tid den 26/10 av Skobes där jag förvarar mina däck.) Det är inte lätt att attraheras av november men i lördags kunde man ju tillåta sig att vara lite förlåtande över denna gudsförgätna månad.

      Radera
  2. Ännu en November. Brorsan piggar gärna upp mig med rapporter från Barcelona och Aten. Lite varmare och ljusare där nere.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får man bita ihop, hårt, och uthärda när dagsljuset är flyktigt och den ena mulna dagen avlöser den andra. Usch vilken årstid detta är egentligen. Att någon just nu lockar med rapporter från södra Europa är nästan lite taskigt mot oss nordbor... ;-)

      Radera