lördag 19 november 2022

Väderhattande

Inom loppet av en vecka har vi sett allt från sensommarvärme till vinter. I skrivande stund, lördagen den 19:e november, är snön det dominerande inslaget utanför hemmets varma och trygga vrå. Annat var det förra helgen då lördagen bjöd på sommarvärme medan söndagen präglades av fallande temperaturer, vindstilla och därmed den obligatoriska höstdimman. Det är med det sistnämnda jag fyller dagens blogginlägg. Dimma som är ett så tacksamt inslag i fotografier.

Vägen ner till Bärstabadet och Bärstakärret





Jag sökte mig till nedre spetsen av Yngaren där vi återfinner en badplats och ett naturreservat. Bärsta ligger endast några minuter bort med bil från vårt hus i Stigtomta. Faktum är att både badplatsen och kärret är värda besök året om. Man måste ju inte bada året runt, liksom, det kan vara fint att bara titta på naturen. Det skriver jag till de där ivriga vinterbadarna som inte är oroliga för brustna blodkärl i hjärnan ...






Förra årets julkort togs på Bärstabadets strand vid den här tiden i november. Nu slapp jag frysa benen av mig eftersom jag inte stolpade runt i morgonrock vid mitt besök. Blöt om fötterna blev jag ändå eftersom mina skor inte riktigt höll vattnet ute från den fuktiga marken när jag gick från stranden till kärret.














Kanske är höstdimman ett minne blott för denna gång. Kanske har nu vintern satt sina kyliga klor i oss för några månader framåt. Kanske dyker det upp vita vinterlandskap i bloggen framöver. Om jag inte tvingas skotta mig trött, svettig och ledbruten. Vi får se.

2 kommentarer:

  1. Jag missade alla dimmiga höstdagar. Fast det kanske inte var så många. Jag är också bra på att trilla omkull när jag vinglar fram på spänger. Grillplatsbilden är nog min favorit här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev några dimmiga dagar men eftersom jag sällan får tid numera för landskapsfoto så gick de mig och min kamera förbi.

      Radera