lördag 5 november 2022

Skuggor och siluetter i crossfit-boxen

Lördagen den 29:e oktober besökte jag CrossFit Solid Nyköping för andra gången detta år. Och jag har varit där med mina kameror, om du kanske trodde något annat. Lördagen bjöd på klubbmästerskap och det var en partävling med många moment och i slutänden utpumpade atleter. Jag svettades bara av att se dem slita men jag imponerades också eftersom det definitivt inte bara handlar om biffiga muskler. För att lyckas i crossfit krävs inte bara råstyrka utan även uthållighet, mjölksyratålighet och teknik.



Tävlingen pågick mellan klockan 09 och 16. Jag hade inte tänkt vara med hela vägen men nu blev det så och jag ångrar mig inte. Det var 14 deltagande par och fyra av dessa par stack ut lite extra med sin prestation. Efter alla dessa timmar hade jag med mig hem ungefär 4400 bildfiler i mina tre kamerahus. Det tog extremt lång tid att plöja igenom denna mängd bilder och i slutet av helgen hade jag redigerat 477 bilder i ett bildgalleri som Solid-medlemmarna kunde ta del av. Inget för allmänhetens ögon denna gång.



Det var mycket som var speciellt med tävlingen. Stämningen, publiken, stöttningen mellan de tävlande och självklart de mer eller mindre omöjliga tävlingsmomenten stack ut lite extra mot vad jag är van vid när jag bevakar sport. Men allra mest var det ljusförhållandena i den före detta industrilokalen som bjöd på fotografiska utmaningar. Ljuset var på både gott och ont, i de bästa stunderna blev det fantastiska möjligheter att fånga skuggor och siluetter som du ser i detta blogginlägg. I de sämre stunderna krävde det exponeringskompensation eller omöjliga vinklar vilket innebar att jag fick slå knut på både mig själv och mina kameror.



Jag hade kul. Oerhört kul. Och jag hoppas att deltagarna har glädje av alla bilder i efterhand. Att ställas inför fotografiska utmaningar utanför den egna komfortzonen kan vara belönande men även utvecklande och det tar jag med mig efter detta äventyr.

2 kommentarer:

  1. Det svartvita var lite oväntat. Det blir genast lite artistiskt, och anonymt, på ett bra sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på den stora mängden av "normala" bilder som jag tog vid detta tillfälle var det kul att även få några annorlunda och lite mer udda bilder. Dessutom är dessa bilder visningsbara eftersom det inte framgår vem som avbildas (mer än för en liten klick människor inklusive den som utgör motiv). Hade jag frågat så hade antagligen de flesta givit mig klartecken att visa bilderna offentligt men nu var vi i förväg överens om att de skulle få ett bildalbum att titta på i kretsen av gymmets medlemmar.

      Radera