tisdag 21 mars 2023

Bakslagstider

Backar vi en dryg vecka i tiden hade vi fullskalig vinter. Tittar vi en vecka framåt i väderprognoserna så ska det tydligen komma en ny omgång snö. Inget nytt under solen, så här är det att vara nordbo i skarven mellan vinter och vår. Vad vi önskar och vill är inte nödvändigtvis vad vi bjuds på.

Västra Femöre, Oxelösund, söndagen den 12/3

Söndagen den 12:e mars var kalendern tom på aktiviteter, solen sken och det var en så där härligt fin vinterdag som lockade och pockade. Det visade sig dock vara ett lockande och pockande som dolde en bedrägligt dold överraskning. Efter att ha stuvat in Stigtomta-delen av familjen i bilen satte vi halvtimmen senare ner fötterna på grannkommunens mark i kustnära terräng. Det var där vi insåg att matsäcken snarare skulle frysa i våra fingrar än lättvindigt slinka ner i våra strupar. Satan vilka kalla vindar det blåste över vikarna utanför Femöre.







Frisk luft? Jodå, i överflöd. Lyckades man hitta lä kunde man i alla fall konstatera att marssolen värmer en smula och då var det lättare att acceptera bakslagstiderna.




Till sist åkte vi hemåt och jag ägnade resten av söndagen åt att steka pannbiff. Det är också någon slags söndagsnöje, tydligen.

4 kommentarer:

  1. Jag har alltid med mig någonting att äta på mina långa cykelturer. På sommaren smälter det mesta och på vintern gäller det att hitta en vindstilla plats. Fina vintervyer här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På denna utflykt misslyckades vi med att få med oss någon vettig ryggsäck. Som synes gick vi och bar på en ICA-kasse ... inte helt utflyktsvärdigt. :-)

      Radera
  2. Jag har en bra cykelväska, den brukar klara att hålla allt i ätbart skick i några timmar. Dock ej goda limpmackor med ost när det är 25 grader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svettiga ostmackor är inte något att längta till. Cykelväska av vettig sort är praktiskt, jag hade en för länge sedan som funkade bra när jag cyklade till och från jobbet. Skönt att slippa ha en ryggsäck på ryggen eftersom det tenderar att bli svettigt.

      Radera