lördag 25 mars 2023

Nervöst kameraanvändande

Efter förra lördagens fasa då min spegellösa Canon R6-kamera valde att lägga av när jag fotade bandy i kalla Kronfågel Isarena har jag bara testat att kameran startat i rumstemperatur. Om den verkligen fungerade visste jag egentligen inte så nu under lördagseftermiddagen tog jag tag i ett enklare funktionstest i samband med eftermiddagsfikat vid köksbordet.

Anita

Lovisa

Ida

Vi brukar aldrig fika men denna gång dök näst äldsta dottern Ida upp med hembakad kladdkaka och då tackar man inte nej. Eftermiddagsljuset genom köksfönstret denna regniga marslördag var lagom mjukt och då passar denna typ av belysning utmärkt för porträttbilder. Modellerna var dock lite för medvetna om att det fotograferades och resultatet blev därefter, mindre avslappnat och mer stelt.




Jag fotade med mitt 85 mm-objektiv på bländare f/1,2 och aktiverade ögonfokusfunktionen på kameran. Objektivet är en riktig pärla och R6:ans ögonfokus var ju hur bra som helst nu när jag testade det ordentligt för första gången. Jag tog 20 bilder sammanlagt och kameran protesterade inte. Om den lade av p.g.a. kyla blir jag ändå lite fundersam eftersom jag fotat med den i samma kyla tidigare och med andra kameror i betydligt fler minusgrader. Jag får nog fortsätta att känna tvivel ett tag när jag använder det kamerahuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar