måndag 1 maj 2023

Synade örebroarnas diss av Gurkstaden

Så fick det bli. En extra ledig dag runt månadsskiftet april-maj och med packad väska samt en svindyr bokning för två nätter på Steam Hotel i Västerås begav vi oss norrut under fredagens tidiga eftermiddag. Om du inte vill ha oändlig reklam i alla sociala medier bör du undvika att surfa till Steam Hotels hemsida (alternativt rensa alla dina cookie-inställningar eller surfa i inkognitoläge). Om du vill ha koll på priserna ska du inte ringa och göra din bokning, jag gjorde det valet eftersom det inte gick att boka två efterföljande övernattningar med olika paket-lösningar på webben. Nåväl, med detta sagt samt konstaterandet att deras Pool Club inte är för smygfeta gamlingar som jag så var det en fantastisk upplevelse att ännu en gång besöka Steam Hotel. Kan varmt rekommenderas. Tycker du till skillnad mot mig att det är rimligt att betala 170 kronor för några droppar vodka, en skvätt Campari, lite juice och ohemula mängder is så är du definitivt hemma i någon av alla barer som finns på hotellet.






Under den otroliga fredagsmiddagen på 18:e våningen kunde jag inte undvika att lyssna på konversationen mellan två andra bord vid sidan av oss. De hade försökt att bekanta sig med Västerås stadskärna och var överens om att Västerås minsann var både tråkig och ful. Min planerade lördagsaktivitet kom därför att bli ifrågasatt av mig själv eftersom jag hade tänkt att vi skulle promenera från hotellet vid Mälarens kant och in mot centrum. Trots att vädret inte var toppen kom bordsgrannarnas sanningar fullständigt på skam. Med facit i handen var det nog avundsjuka som tittade fram eftersom det också framgick av samtalet att de var örebroare ... (Inget ont om Örebro, det är OCKSÅ en fin stad.)

Steam Hotel från sidan längst från sjön


Hotellet sett från promenadvägen runt Lillåudden

Hustru, resesällskap och Västerås-besökare den 28-30/4 -23

Gång- och cykelbro som förbinder udden med den mer stadsnära marken


Den valda promenadvägen tog oss runt Lillåudden, över den spännande stålbron och in mot stan. Vårt sikte var domkyrkan, det är praktiskt att välja kyrkor med höga torn att fästa blicken på, och då skulle vi även få följa Svartån som rinner genom Västerås. Den gråmulna himlen skulle föra med sig regn senare på eftermiddagen men några enstaka droppar tjuvstartade. Vi traskade sammanlagt 5 km på vår runda och det vittnar om att hotellet ligger på bekvämt avstånd från centrum.

Som vi grubblade på trädkojan och åtkomsten ...

Ett spektakulärt stadshus tornar upp sig i Västerås


Svartån genom Västerås



Tydliga tecken på gammal bevarad bebyggelse

Någon lunch var det inte tal om denna lördag. Frukosten på Lovacore (restaurangen på Steam Hotels 18:e våning) var mycket mättande och vårt middagsbord väntade oss redan klockan 17.15. Vi gick en betydligt anonymare väg tillbaka till hotellet och borde kanske ha gått i våra egna fotspår tillbaka samma väg som vi tog på vägen in mot centrum. Av egna erfarenheter lär man sig och nu fick vi ett bredare minnesspektrum vilket kanske styrker örebroarnas betyg av Västerås men då är det grundat på genomfartsleder och bakgator med sunkiga pizzerior.



En svartvit version passade bäst (trots de fint rosa husen till höger)

Domkyrkan i Västerås


Varje stad med självaktning bör ha blommande körsbärsträd. Tydligen.



Tillbaka vid Steam Hotel och dess omgivningar

Jag hade med mig mitt spegellösa kamerahus Canon R6 och tre objektiv med olika fasta brännvidder. På denna stadsvandring var det Canon EF 28 mm f/2,8 som satt på kameran. Senare samma dag skulle mitt äldre och enklare 85 mm-objektiv komma till nytta men resultatet av det får du se i kommande blogginlägg.

4 kommentarer:

  1. Jag får läsa på lite om ångkraftverket/hotellet. Ni verkar ha haft ett par fina dagar i Västerås. Trädkojan, installation, eller udda hotell? Jag gillar cykelbron, förstås och området däromkring. Och Svartåns-fotot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, den där trädkojan måste ha varit en installation av något slag. Det fanns ingen given väg upp till den och tur är väl det.

      Ute på Lillåudden och längst vattnet har det byggts massor av bostadshus med stora glasade balkoner. Säkert jättebilligt. Att Svartån betytt mycket genom tiderna för Västerås kan man gissa utifrån de gamla husen som kantar ån. På tal om Örebro så har de ju lyckats bygga ett helt slott mitt i en å, kudos.

      Radera
    2. Hej! Det har varit ett hotell, Hotell Hackspett, men som tyvärr har stängt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hotell_Hackspett
      Det finns ett "syskon-hotell" som man kan övernatta på, Hotell Utter inn: https://visitvasteras.se/hotell-utter-inn/
      Båda av konstnären Mikael Genberg.

      Radera
    3. Tack för länkarna och informationen! Hotell Utter Inn känner jag igen men att trädkojan varit ett hotell hade jag inte koll på. (Har bott i ett trädhotell nedåt Falköpingstrakten för några år sedan så jag kan relatera till idén.)

      Radera