torsdag 31 augusti 2023

Den osminkade sanningen

Jag har akut leukemi. Sedan den 21/6 är mitt hem Viktoriaenheten på Mälarsjukhuset i Eskilstuna. Under de 10 veckor jag hittills varit inlagd har jag hunnit genomgå tre cellgiftsbehandlingar och några efterföljande infektioner och komplikationer. Behandlingen följer trots allt planen och jag reagerar såsom läkarna vill och hoppas. Mycket återstår dock innan det är möjligt att ropa ”hej!”.

En skägg- och hårlös sjuksängsgubbe

Hittills har varje cellgiftsbehandling pågått i fem dagar och det har bjudits på hinkvis med cytostatika. Tillsammans med all antibiotika som behövts för att mota bort de efterföljande infektionerna som ett sabbat immunförsvar innebär känner jag mig som om jag är med i en Matrix-film. De verkar vilja använda min kropp som ett reningsverk för diverse kemikalier.


Givetvis tär behandlingen på mig och mina anhöriga. Jag är ju i första hand make och familjefar och jag lider med min nära omgivning som ska behöva genomgå denna prövning. I andra hand är jag en förvärvsarbetande förvalningsledare inom Region Sörmland och jag kan konstatera att jag lämnade min arbetsgivare i sticket när jag den 20/6 fick cancer-beskedet och morgonen efter infann mig på sjukhuset för inskrivning. Ingen överlämning hanns med överhuvudtaget eftersom inte heller några föraningar eller förvarningar fanns kring min hälsostatus. Den blodsjukdom som uppdagades i samband med höftoperationer 2021 föranledde regelbundna blodprover för medicineringens skull och plötsligt upptäcktes att blodsjukdomen övergått till akut leukemi.


I tredje hand är jag en ivrig hobbyfotograf med framförallt sportfoto som inriktning. Och under mer än 10 år har jag lagt ner mycket tid på att framförallt bevaka och lyfta fram den lokala idrotten i sydöstra Södermanland. Att jag nu skriver detta blogginlägg och på bredare front går ut med min aktuella hälsostatus beror på att min kamp mot cancern uppmärksammats av ett par fotbollsklubbar i samband med ett välbesökt derby på Folkungavallen. Tack IFK Nyköping och Hargs BK för omtanken och stödet och alla som på något sätt hört av sig med anledning av dessa inlägg!


Sannolikt har jag framför mig en fjärde cellgiftsbehandling innan jag senare i höst flyttas över till Akademiska sjukhuset i Uppsala. Där måste jag genomgå en stamcellstransplantation vilket är ett riskfyllt moment. I mitt fall är detta den enda vägen framåt eftersom jag annars kommer att drabbas av leukemi igen tack vare min genetiska felprogrammering.


För den som testat att ligga i en sjuksäng under 10 veckor är min nästföljande information överflödig. Sängliggande bygger sannerligen ingen monsterfysik. Som Nils Ferlin skaldade; ”Ty jag är ganska mager om bena, tillika om armar och hals.” Lägg till lungor som bättre lämpar sig att syresätta en genomsnittlig dvärghamster så har du min nuvarande arbetskapacitet klar för dig. Att bädda sjuksängen eller duscha framkallar ett starkt behov av vila för att undvika att svimma.


Jag är inte först med att drabbas av detta och jag är tyvärr inte den sista heller. Många delar dessa erfarenheter och kanske tycker du att jag raljerar eller uttrycker mig respektlöst. Det är i så fall inte min avsikt, jag försöker vinnlägga mig om att inte glida ner i självömkan och att istället vara rationell men även se på tillvaron med lite humor. Vi har olika sätt att förhålla oss till tuffa tider och utmaningar.

Vad som händer på lite längre sikt vet jag inte. De som redan nu bekymrar sig för hur det ska gå med årets julköttbullar och julkort har tyvärr fog för sin oro. Det finns stor risk för ett mellanår då dessa traditioner inte kan upprätthållas. Och vem jag kommer att vara på andra sidan av allt detta kan jag bara fundera på emellan varven. Förblir jag oförändrad eller ser jag på tillvaron på ett annat sätt? Gör jag andra prioriteringar och kommer jag att upprätta en egen bucket list?

Ta vara på det livet har att erbjuda!

114 kommentarer:

  1. Din jäkla svåger31 augusti 2023 kl. 14:43

    Så jäkla bra du beskriver din sjukdom o status, där du nu befinner dej...😊...Är otroligt imponerad av dej o ditt humör, med alla påfrestningar du går igenom. Uppskattar alla våra samtal som vi har, under tiden du får dina behandlingar. Du är ett föredöme för oss alla...🥰

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack bäste svåger! Den här resan blir så mycket lättare med stöd från omgivningen och där finns du tillgänglig dagligen.

      Radera
  2. Alicia Kaski Karlsson31 augusti 2023 kl. 15:22

    ❤️

    SvaraRadera
  3. Starkt av dig att berätta. Vi är många som verkligen tänker på dig ❤️ att du ska kämpa behöver jag inte skriva för du är inte den som ger upp så lätt. 🌷 //Tine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag har inte gjort någon hemlighet av min belägenhet men samtidigt inte gått ut med situationen på bred front. Mycket återstår men jag kämpar vidare så gott jag kan för att utfallet ska bli bra i slutänden.

      Radera
  4. ❤️❤️❤️🙏🏻

    SvaraRadera
  5. Krya på dig Lasse❤️‍🩹 kämpa på❤️❤️‍🩹, Linnea

    SvaraRadera
  6. Vilket härligt ärligt inlägg. Du är en kämpe Lasse. Jag hänger med dig i din kamp, om än bara med ett stort gäng hejarop. Hälsningar Carina (på jobbet)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carina, jag känner och uppskattar stödet!

      Radera
  7. Alla tankar o kramar till dig & familjen ❤️🙏🏼

    SvaraRadera
  8. Du låter som du när du skriver fast livet gett dig en sådan skruvad boll. Håller tummarna (och tårna) att det går bra med stamcellerna! /Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Åsa, jag gör vad jag kan under processen och hoppas att det ska räcka ända in i mål.

      Radera
  9. Fortsätt att skriva på ditt sätt, dina upplevelser 💕 Styrkekramar 🥰 Kirsi

    SvaraRadera
  10. Hej Lasse! Du är verkligen en fighter och vi här på Diamantvägen 6 håller tummar och tår för att du ska komma tillbaka starkare än någonsin. Tack för att du delar med dig❤️
    Vi sänder ett hjärta till er alla❤️kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tackar för stödet och kämpar på i denna långvariga process som behandlingen innebär. ❤️

      Radera
  11. Emil Lilja Nävekvarn31 augusti 2023 kl. 16:42

    Ta hand om dig Lasse! Nävekvarn står vid din sida!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag känner och uppskattar stödet!

      Radera
  12. Styrka och krama/ din kusin Marie Louise

    SvaraRadera
  13. Så tråkigt att läsa detta! Kämpa på och ta hand om dig! ♥️

    SvaraRadera
  14. Så bra skrivet, som vanligt. Det är en hemsk sjukdom som drabbar mer än den som är sjuk. All styrka till er ❤️❤️❤️ // Rosie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Rosie, det är en prövning för både mig och min familj och vi försöker hantera detta så gott vi kan. Stödet vi får från omgivningen känns och bidrar till en lättare resa!

      Radera
  15. Anna-Lena Stengård31 augusti 2023 kl. 17:18

    Krya på dig🥰

    SvaraRadera
  16. Styrkekramar till dig Lasse❤️vi tänker på dig och din familj ❤️❤️❤️ Sussi o Janne

    SvaraRadera
  17. Kämpa nu Lasse ,det här klarar du mvh Gresse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gresse, jag ger inte upp i första taget!

      Radera
  18. Krya på dig Lasse! Tänker på dig samt nära och kära <3

    SvaraRadera
  19. Har följt dig på håll Lasse via din instagram och som Stigtomta bo. Du har via fotbollen tagit så fina bilder på mina pojkar i Harg och Sif. Sänder dig varma styrkekramar och även kramar till din familj ❤️ Lena Jarlö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stödet och omtanken Lena! ❤️

      Radera
  20. Du är en källa till inspiration och styrka. Nu ska jag erkänna att det faktiskt finns saker jag inte kan överhuvudtaget. 1 Rita och teckna
    2 Fotografera fåglar och 3, fotografera sport. Du inspirerar mig till att i alla fall försöka. :) Kämpa och behåll ditt goda sinne för humor.
    Å ärligt talat. Jag saknar dina sportbilder och dina inlägg. Ta den tid du behöver. digital styrkekram från Södermanlands norra delar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! I min hårt begränsade tillvaro (instängd på ett sjukhusrum) är det naturligtvis många saker jag saknar och längtar till, jag tror dock att en av de tydligaste sakerna är möjligheten att få fotografera. Inte nödvändigtvis sport, det är snarare den kreativa processen som lockar och som jag inte på något sätt får utlopp för i sjuksängen. Sportfoto är lite speciellt och innebär ett släpande på tunga objektiv vilket känns ganska avlägset att mäkta med inom en överskådlig framtid för mig men det är ett bra mål att sätta upp som lockbete för att bli frisk och fysiskt återhämtad.

      Radera
  21. Krya på dej så gott det går . 😀
    Tänker på dej och familjen .
    Anders o Marie

    SvaraRadera
  22. Du är en glädjespridare och det lyser alltid om dig. Fortsätt med det. Jag hejar och tror stenhårt på dig. 💜

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stödet och omtanken Amanda! ❤️

      Radera
  23. Krya på dig Lasse 🌷❤️

    SvaraRadera
  24. Kämpa på! ❤️

    SvaraRadera
  25. Heja dig Lasse! Tänker på dig och din familj. /Hanna Persson

    SvaraRadera
  26. Krya på dig Lasse!! Du är en fighter ♥️ kramar från familjen Sager

    SvaraRadera
  27. Bästa Lasse! Du klarar detta❤️❤️❤️

    SvaraRadera
  28. Krya på dig Lasse . Vi tänker på dig och din familj ❤ / Jampo med familj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tackar för stödet och kämpar vidare! ❤️

      Radera
  29. Sara Forsman Sörberg31 augusti 2023 kl. 20:35

    Kämpa på Lasse! Varmaste kramarna till dig och inte minst till Anita o dina döttrar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sara, vi behöver förhålla oss till en lång behandling där mycket återstår men kämpaglöden falnar inte!

      Radera
  30. Åh, sorgligt att höra, men vet att prognoserna är ganska goda nu🙏 mina varmaste tankar med styrka till dig och dina nära❤️❤️🙏 du beskriver på ett bra och informativt sätt- tack❤️ du är en kämpe Lasse🥰

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är en lång och krävande behandling men jag är fortsatt beredd att ta kampen och ger inte upp i första taget. ❤️

      Radera
  31. Kram till dig & din familj ❤️

    SvaraRadera
  32. Styrke kramar ifrån Stallarholmens damlag som du varit med och fotat. Krya på dig ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för omtanken och stödet! ❤️

      Radera
  33. Riktigt tråkigt att höra. Skickar en styrkehälsning från väst! Krya på!

    SvaraRadera
  34. Kämpa Lasse och krya på dig!

    SvaraRadera
  35. Kämpa på, detta klarar du❤️❤️❤️❤️

    SvaraRadera
  36. Hej Lasse, Vi (jag) från Katrineholm Bandy kämpar med dig i den här situationen som du nu befinner dig i❤️💙Kämpa o kriga så hoppas jag att vi snart får se dig i Kronfågel Arena igen! Styrkekramar från dina bandyvänner i Katrineholm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stödet och omtanken, det berör och värmer! ❤️💙

      Radera
  37. Krya på dig det har blivit många roliga bilder och snack genom åren kramar

    // Magnus Lord

    SvaraRadera
  38. Krya på dig Lasse! Det är flera som har sagt, men vi är många som tänker på dig!
    / Micke, IFK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Micke, jag känner stödet och är oerhört tacksam för det!

      Radera
  39. Krya på dig Lasse.Det här fixar en fighter som du / Hasse&cina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, jag får leva på min envishet och uppbringar den kämpaglöd som krävs!

      Radera
  40. Rationell och med humorn i behåll efter den tioveckorsperioden. Jag imponeras av din styrka. Du fixar det här Lasse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken Stefan, jag kämpar vidare!

      Radera
  41. Otroligt starkt inlägg. Det är en kämpes ord jag läser. Positiv och öppen tar en långt!

    SvaraRadera
  42. Kämpa vidare Lasse ❤️

    SvaraRadera
  43. Ett stort lycka till Lasse. Jag tror vi kommer att få njuta av dina fina bilder i många år till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan, jag hoppas givetvis få möjligheten att jaga bilder med mina kameror i framtiden. Den längtan är i alla fall en av de saker som håller mig igång här på sjukhuset.

      Radera
  44. Jag älskar dina bilder från Stigtomta och framförallt från Rogstorpsvägen. Håller alla tummarna för att allt ska gå bra. Kämpa!
    Britt-Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ska tänka på att fota mer från min hemmagata. Jag kämpar vidare!

      Radera
  45. Uppmaning till alla er som läser detta - ge ett bidrag till Cancerfonden. Även en liten summa hjäper forskningen.
    Britt-Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant! Cancerforskningen går stadigt framåt, framförallt inom hematologiområdet, men det behövs finansiella resurser och en gåva till Cancerfonden gör verkligen nytta.

      Radera
  46. Tack för att du skriver och ger oss som undrar, saknar dig, och är oroliga, lite konkret info. Kraftigt orättvist att du ska drabbas av hälsoproblem, du som är nära på så snäll omtänksam och ambitiös som man kan bli. Men vi är många som tänker på dig, hoppas det hjälper. Krya på dig. Bra att du är en fighter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En hjärtligt tack för dina ord Micke, det stödet värmer! Jag hänger i och tar kampen även om det är med viss bävan jag närmar mig stamcellstransplantationen (med tanke på riskerna som är förknippade med den nödvändiga behandlingen).

      Radera
  47. Jag har precis fått kännedom om din sjukdom och lider med dig. Känner dig som en otroligt plikttrogen och ödmjuk människa. Jag håller tummar och tår för dig! Hälsningar från din gamla parhäst i förvaltningsvärlden, Anna Ericson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina ord Anna! Jag kämpar på och hoppas på ett positivt utfall i slutänden (än så länge följer behandlingen den plan som de duktiga läkarna utformat).

      Radera
  48. ❤️❤️ Krya på dig Lasse, jag och familjen skickar alla styrkekramar till dig och din familj i detta❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken och stödet Moa! ❤️

      Radera
  49. Hej Lasse, här kommer många hälsningar från hela webbteamet. Vi saknar dig, tack för att du delar med dig av dina tankar och upplevelser. Vi sänder styrkekramar inför stamcellstransplantationen på Ackis.
    Här hemma laddar många för stundande skördefesten som förutom en kavalkad av turister bjuder på flyguppvisning, pumpatävlingar, löktavla och skördemarknad i dagarna tre. Många hälsningar från oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Clara och alla i webbteamet!

      Jag inser att jag missat en av mina favoritmånader under året, september är verkligen tilltalande. Skördefesten i era trakter låter spännande! Jag kan dock glädja mig åt att jag får två dagar hemma i september samt de allra första dagarna i oktober eftersom de släppt ut mig från sjukhusrummet i Eskilstuna innan det är dags att åka upp till Uppsala den 6/10.

      Tack för omtanken!

      Radera
  50. 💪 💕 från Törnblad’s till hela familjen Jansson

    SvaraRadera