tisdag 12 juni 2018

Internationell volleyboll blev en svettig utmaning

I början av mars fick jag en fråga från Jakob Birgersson som företräder Svenska Volleybollförbundet. Vi lärde känna varandra i samband med att Swedish Beach Tour nådde Nyköping i augusti 2017 och jag efterfrågade en ackreditering. Jakob undrade om jag kunde tänka mig att åta mig att fotografera åt förbundet när European League skulle ha volleybollmatcher i Nyköping i skiftet mellan maj och juni. Ja men visst, svarade jag efter lite betänketid, och insåg att det skulle bli första gången som jag kunde göra en sportbevakning med kameran och samtidigt tjäna några kronor. (Undantaget tre bilder till lokaltidningen som jag fick betalt efter annandagsbandyn 2017.)

Jakob Birgersson

Parallellt med mig skulle även frilansfotografen Robert Boman från Falkenberg komma upp till Nyköping och fotografera de olika landslagen som skulle spela på Rosvalla. Fem dagar innan de två första landskamperna kom en ny fråga och den gällde om jag istället kunde ta på mig att fotografera åt den europeiska volleybollfederationen (CEV) vilket skulle innebära att Robert Boman kunde inrikta sig på specialbevakning av de svenska landslagen med önskemål om vissa typer av bilder från Svenska Volleybollförbundet. Ovetandes om innebörden accepterade jag. Något jag kom att ångra en eller annan gång under resan men inte värre än att jag kommer att fota på samma uppdrag när finalspelet är tillbaka i Nyköping den 16-17 juni.

Internationell flaggning utanför entrén till Rosvalla i Nyköping
Rosvallas nyaste idrottshall på Rosvalla håller definitivt internationell klass

I ett mail tog jag emot instruktionerna från CEV. En tvättäkta bibba med instruktioner i detalj för vad som skulle fotograferas av den som bevakade någon av tävlingarna i European League. Nej, jag åtlydde inte alla instruktioner och fotograferade alltså inte i omklädningsrummen... Jag fick en länk och ett inloggningskonto till den uppladdningssida som CEV ställt iordning och som skulle användas i samband med arrangemanget.

Volleyboll i Rosvallas A-hall

De bilder som jag tog skulle användas i de olika kanaler som CEV använder sig av i samband med tävling. Twitter, Facebook, Instagram och hemsida behövde bilder. European League spelas både på herr- och damsidan och är indelad i en silver- och en gulddivision. Landslagen är därefter indelade i grupper och spelar på olika platser i Europa innan de bästa slutligen möts i något som kallas Final Four. Det är det sistnämnda som avgörs i Nyköping den 16-17 juni för damernas Silver European League. De svenska damerna tillhör silverdivisionen medan herrarna efter ett framgångsrikt 2017 nådde gulddivisionen där man dock inte lyckats ta sig till Final Four.

Kosovos damlandslag värmer upp på Rosvalla inför mötet mot Sverige den 2/6 -18

Onsdagen den 30/5 mötte de svenska damerna Estland i Silver European League medan de svenska herrarna senare samma kväll tog sig an Estlands herrlandslag. Detta blev således mitt elddop som fotograf av internationell idrott. Jag flexade ut från mitt avlönade dagtidsjobb en timme tidigare för att hinna till matchstart 17.00. Innan dess visste jag att jag behövde plåta runt-omkring-bilder och inför-matchen-bilder.

I Rosvallas foajé ordnade den lokala arrangörsklubben Nyköpings Frisksportarklubb bl.a. ansiktsmålning

Jag rusade in på Rosvalla samtidigt som jag knäppte bilder, slängde fram gråkortet och vitkalibrerade kamerorna inne i hallen, pratade som hastigast med de jag ville och behövde prata med för att sedan på ett brutalt sätt inse vad det innebar att vara officiell fotograf för detta idrottsarrangemang. Exakt 31 minuter innan matchstart, mitt under uppvärmningen, tas alltid de officiella lagbilderna. På med det något mjuka 24-70 mm normalzoomobjektivet och vänta till de fotovana spelarna ställt upp vid volleybollnätet. Några enstaka bilder, en stilla bön att allt är rätt inställt, och sedan en nick som tack innan spelarna fortsatte värma upp.

Sveriges volleybolldamer inför matchen mot Estland den 30/5 -18
Estlands volleybolldamer inför matchen mot Sverige den 30/5 -18
Sveriges volleybollherrar inför matchen mot Estland den 30/5 -18
Estlands volleybollherrar inför matchen mot Sverige den 30/5 -18
Sveriges volleybolldamer inför matchen mot Kosovo den 2/6 -18
Kosovos volleybolldamer inför matchen mot Sverige den 2/6 -18
Sveriges volleybollherrar inför matchen mot Slovakien den 2/6 -18
Slovakiens volleybollherrar inför matchen mot Sverige den 2/6 -18

Innan matchstart skulle jag leverera några bilder till webbportalen som CEV tillhandahöll. Lite strul med min MacBook i kombination med kamerorna gjorde att svetten trängde fram i pannan. Jag hade dessutom inte fattat att borden i hallens kortändar var till även för såna där fotografer som jag (och inte bara för statistiknissar och skrivande journalister) så jag satt på golvet och laddade över bilder, valde ut bilder och redigerade bilder. Svetten rann nu ner genom de otrimmade ögonbrynen. För varje match fanns möjlighet för mig att ladda upp 50 bilder och det skulle inte bara laddas upp inför och efter matchen utan mellan varje set.

Familjen Hermansson, alla tillhörande Nyköpings Frisksportarklubb, var stolta fanbärare

Sveriges damer förlorade med knapp marginal mot Estland i den första landskampen. Matchen drog ut på tiden och det gav mig än mindre tid för att ladda om inför herrlandskampen på onsdagskvällen. Jag hittade i alla fall en plats vid ett av borden så att jag kunde jobba med bildredigering och uppladdning på ett avsevärt bekvämare sätt. Att man riskerade att få bollar i pallet vid dessa bord var en småsak, så länge man skyddade sin kaffekopp var det problemfritt.

Det var extra noga att fota prisutdelarna till lagens bästa spelare efter matcherna. Det var Stig Ekström och Urban Granström som fick finna sig att bli plåtade fyra gånger inom några dagar av mig.

Till herrmatchen mellan Sverige och Estland var jag i alla fall förberedd på att jag var officiell fotograf och behövde ta lagbilder 31 minuter innan matchstart. Även rejält gamla hundar kan lära sig, tydligen. Vid det här laget hade jag åtgärdat några av felen med min dator och hade hittat fungerande work-arounds för det andra strulet. Sveriges herrar blev fullständigt överkörda av ett betydligt hetare och skickligare Estland denna kväll. Och jag kände inte igen en enda spelare i något av lagen...

Frisksportaren Peter Reuss agerade hejarklacksledare på ett ihärdigt och föredömligt sätt

Naturligtvis var det skitkul att se volleyboll på så hög nivå. För mig har det alltid skavt lite då har försökt fotografera volleybolldamerna i Nyköping då de spelat division 2-matcher. Det är en sport där jag inte riktigt får till bilderna. Det blir på något sätt alltid fel vinkel. Ännu tydligare blir min orutin eftersom jag sällan träffar rätt och knäpper bilderna vid rätt tillfälle. Något som kommer automatiskt när jag fotar fotboll men i volleyboll funkar inte min timing. Ännu. Allra mest märks det då jag nästan helt missat bilder i defensiven hos lagen, knappt ett enda dyk eller baggerslag.

Efter onsdagens landskamper tog jag på önskemål en bild på Frisksportarnas mattfunktionärer

Onsdagens vedermödor rann av mig och jag kände inspiration när jag slutligen tog hand om alla bilder. Nu kunde jag sitta hemma vid datorn och inte bara pyssla med bilderna som jag i stridens hetta skickat upp till CEV. Svenska Volleybollförbundet skulle ha alla de bilderna samt ytterligare ett hundratal per match i högupplöst format. Många timmars urval och redigering men något som jag tycker är ganska avkopplande. Ett tu tre var det dock lördagen den 2:a juni och då var det dags att återigen sticka in nosen i getingboet på Rosvalla. European League fortsatte då med dammatch mellan Sverige och Kosov i Silver-divisionen medan de svenska herrarna skulle möta tuffa motståndarna Slovakien i Guld-divisionen.

Coach i arbete var ett av flera motiv som skulle levereras till CE, här Kosovos damcoach med mindre nöjd uppsyn

Med lite mer lugn och koll på läget närmade jag med lördagens fotouppdrag. Nu visste jag var jag kunde sitta och jobba, vad som förväntades och vad som krävdes. Det största kvarvarande problemet var att få till bra matchbilder, min volleybollkänsla hade inte stegrats automatiskt sedan onsdagsäventyret. Möjligtvis hade jag lärt mig lite mer av att se mina egna bilder och fundera på om något kunde göras annorlunda. Eftersom jag mellan varje set skulle välja ut, redigera och ladda upp bilder så försvann halva setet på allt annat än att ta nya bilder. Ett stressmoment i sig som jag inte kan komma ifrån . Bättre workflow i bildprocessen, javisst, men med mina tekniska förutsättningar tror jag inte jag kan trimma detta särskilt mycket mer.

Volleybollhjälte från förr, nr 1: Johan Isacsson, coach för svenska herrlandslaget
Volleybollhjälte från förr, nr 2: Per-Anders Sääf, assisterande tränare i herrlandslaget
Volleybollhjälte från förr, nr 3: Peter Tholse, en av funktionärerna hos Nyköpings Frisksportarklubb

Under pågående tävling hade jag inte varken tid eller ro att kolla om bilderna jag laddade upp kom till någon nytta för CEV. Efteråt såg jag framförallt i mitt Twitterflöde att någon enstaka bild ploppade upp. Parallellt med tävlingarna i Nyköping under onsdags- och lördagskvällen pågick ju motsvarande gruppspel på andra håll i Europa. Kanske fanns det betydligt hetare gruppspel från befolkningstätare länder där volleybollen dessutom har högre fokus än vad den just nu har i Sverige. Nu är jag dock övertygad om att vi kommer att se och höra talas om vår svenska landslags-volleyboll betydligt mer de kommande åren. Damerna har något stort på gång och herrarna verkar ha potentialen att spela på riktigt hög nivå.

Den slovakiska ledarstaben under nationalsången på Rosvalla

De goaste och lättaste bilderna att ta var jubelbilderna under matcherna. I volleyboll dräller det av sådana tillfällen eftersom spelarna tycks jubla som om de vunnit VM efter varje vunnen boll. Eller t.o.m. efter varje missad boll av motståndarna. Psykning? Javisst. Men tveklöst en snäll och trevlig sport.

Gruppjubel hos de svenska volleybolldamerna
Segerjubel när matchbollen slagits in av de svenska herrarna mot Slovakien

Naturligtvis hade jag lika många timmar hemma vid datorn med lördagsmatchernas bilder innan jag kunde pusta ut. När volleybollförbundet fått sitt material kunde jag kosta på mig att göra i ordning bildgallerier och ett blogginlägg hos Södermanlands Nyheter. Mitt blogginlägg som innehåller länkar till fyra välfyllda bildgallerier hittar du HÄR >>>

Några försök till actionbilder från volleybollplanen kan jag ändå visa upp. Mina bildgallerier innehåller ytterligare fler sådan bilder. Även om jag skulle fotografera alla lag lika mycket (eftersom jag fotograferade åt CEV) så blev det kanske tyngdpunkt på de svenska landslagen i alla fall. De fick lite extra uppmärksamhet i egenskap av hemmanation med Jakobs goda minne.

Vinkel från läktaren strax ovanför nätkanten
Vinkel från golvet nära nätet
Vinkel från golvet i planens förlängning

Jag avslutar med en bild som jag själv tycker är lite kul. Uppenbarligen har det blivit en grej i damlandslaget kring unga supertalangen Isabelle Haaks längd. Med sina 195 cm i strumplästen är hon betydligt längre än de flesta av lagkamraterna. När passaren Josephine Tegenfalk tagit emot pris som matchens lirare efter krossen över Kosovo ska hon göra high five med alla lagkamrater vilket 25 cm längre Isabelle Haak ser till blir helt satans omöjligt...

Tack för den

Nu ser jag fram emot helgens fortsatta äventyr i Silver European League då Final Four ska avgöras. Sveriges damer går in i semifinal under lördagen klockan 16 mot Albanien. I den andra semifinalen klockan 19 möts Estland och Österrike. Förhoppningsvis ser vi Sveriges damer i finalen på söndagen, i annat fall blir det bronsmatch. Segrande lag spelar kommande säsong i Golden European League. Jag är där, kommer inte hålla tummarna eftersom jag fotar och levererar bilder, men jag kan varmt rekommendera alla och envar att åka till Rosvalla i helgen och hålla tummarna!

2 kommentarer:

  1. Låter som ett väldigt stressfullt uppdrag som du lyckades ro i land. Svettiga oansade ögonbryn är aldrig bra för en hårt arbetande sportfotograf. Ska kolla in dina blogginlägg nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så är det, allt för mycket svett som rinner ner över sökarglaset gör det extra trögarbetat. Kanske borde börja med svettband likt Björn Borg!? Nu när jag fattat vad jag gav mig in på får jag det bekräftat av andra mer luttrade och riktiga fotografer. Jag har nog sett hur en del fotbollsfotografer sliter i halvtidspausen när jag fotat på damallsvenska matcher men inte förrän jag testat den typen av bildleverans förstår jag hur stressigt det är i den situationen.

      Radera