tisdag 25 september 2018

Nyupptäckt motorsportgren

Häromdagen var jag ute på äventyr med sportkamerautrustningen. När det handlar om motorsport i Nyköpöingsområdet är det inte osannolikt att man hamnar på Björshultbanan. Det andra alternativet är Svansta där motocross, speedway och trial håller till. Nu blev det alltså den förstnämnda platsen och det som lockade var en deltävling i Svenska Cupen i crosskart. Det hade jag aldrig sett, hört och upplevt förut.

Jisses så de körde och så fort de for fram

Motorsport är verkligen något för fler sinnen än synen. Det luktar, låter och smakar. Smaken är tyvärr det mist angenäma eftersom sand, damm och grus sällan är en gastronomisk upplevelse av rang. Dammet har också lett till att jag behöver rengöra sensorerna i två av mina kamerahus, tyvärr.

Damm och motorsport kanske bara kan undvikas på asfaltsbanor, i luften och ute till havs

Även om crosskart var en ny bekantskap så är Björshultsbanan en plats som jag känner mig mer och mer bekant med. Ska fotografering genomföras är det sällan optimalt att stå på publikplats vid denna bana. Det innebär nämligen att man står högt över banan och inte får den där riktiga kontakten men de aktiva och deras fordon.

Bild tagen från publikplats i höjd med startplattan
Här blev det lite intressantare men fortfarande är jag på publikplats vid banan

Min vana trogen tar jag gärna ett varv i depåområdet innan jag försöker komma ner i de fotograferingspositioner som jag vet är bäst och mest belönande. Det finns alltid, alltid något spännande att fota bland fordon, publik och förare.



Den ende hemmaåkaren, Adam Carlsson från SMK Nyköping, på väg ner till startplattan

Jag fick kämpa lite mer än vanligt i lördags för att komma in på innerplanen. Efter att ha knackat på hos tävlingssekretariatet blev jag hänvisad med min förfrågan om fotoplats till den tävlingsansvarige. Jag fick hjälp att hitta honom på området och efter en förklaring vem jag var och varför jag ville bevaka tävlingen fick jag klartecken. Strålande! (Jag tycker det är helt på sin plats att vara mycket restriktiva då det framförallt handlar om säkerheten.)

Några av alla banfunktionärer under crosskarttävlingen på Björshultsbanan

Nära målgången kan man med fördel fota från innerplanen. Sedan går det att hitta en eller annan plats där delar av banan är åtkomlig. Jag har min favoritpositionen längst ner i rundeln vid banans storsväng.

Startplattan och starten kan i vissa situationer vara intressant
I slutet av varvet var det härliga höstfärger bland ormbunkarna i bakgrunden

När det är folkracetävlingar brukar rundeln nere i hörnet vara full av släpkärror till tävlingsbilarna. Denna gång var det bara jag och ett par stationer med banfunktionärer som delade på allt utrymme. Jag kunde fota från några positioner och få intressanta bilder. Det är i alla fall vad jag tycker själv...

När crosskartarna kom till första böjen och det lilla backkrönet blev de synliga för kameran

Denna gång skippade jag helt att fota med längre slutartider. Jag vet, om det ska vara RIKTIGT motorsportfoto ska det vara panorering med längre slutartid för att ge fartkänsla. Jag vet. Men jag iddes inte riktigt denna gång.

Mot den mörka skogen gav kamerans automatik lite längre slutartider

En crosskart liknar inget annat fordon som jag försökt fota tidigare. Och jag tycker de var intressanta oavsett vinkel. Det blir kanske så när de har så speciella egenskaper.

Även bakifrån är en crosskart hyfsat intressant


Motorsport är tyvärr sådan till sin konstruktion att man sällan får med deltagarnas ansikten när de tävlar. Det är hjälmar och annan skyddsutrusning samt oftast en mörk kupé som gör att de förblir anonyma så länge de kör. Enstaka gånger kan man få en glimt av hur de ser ut därinne i bilen.

Ett udda tillfälle då föraren syns tydligt

Jag roade mig under någon timme och fick ihop ett bildgalleri med 256 bilder som du hittar HÄR >>>

Jag återkommer med fler bilder från sportens värld. Det är ungefär det enda jag hunnit fotografera den senaste tiden.

2 kommentarer:

  1. Har gått och väntat några dagar på ditt inlägg från Björshult för att få bekräftat det jag redan visste, att möjligheterna att få till lite roligare bilder är betydligt större från innerplan i marknivå! Jag testade från "läktarnivån" vilket blir lite väl mycket helikoptervy för min smak, jag föredrar marknivån som du visar är betydligt roligare, vi tackar för bekräftelsen ;-) Kan bara hålla med om att det var en kul sport, både att kolla på och att fota, synd att säsongen är slut nu bara, nu får man gå i ide...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att crosskart oavsett motorvolym gick så rackarns fort var jag inte mentalt förberedd på. Och att de yngre förarna var så skickliga och körde så snabbt var imponerande.

      Det var absolut värt att komma in på innerplan och därmed också i nivå med fordonen. Det gör stor skillnad och närvarokänslan blir så mycket större.

      Jag är allätare och ser till att hitta nya sportfotomotiv efterhand som årstiderna växlar. :-)

      Radera