Redan på torsdagen anade jag vad som var på gång när jag såg detta utanför hotellet |
Jag fick reda på att SMK Nyköping hade tre ekipage med i tävlingen och att ytterligare en medlem skulle sitta i kartläsarstolen i en bil. Depåområdet var ute i Kneippbyn. En sak som jag förstod var att de som kontaktade mig ville att jag skulle fota tävlingen. Nu hade jag inte grejor med för att fota ute längst specialsträckorna så detta var jag snabb med att avböja.
Jag tänkte i alla fall att jag kunde titta till de tävlande och bilarna i depåområdet. Kneippbyn ligger ett par stenkast söder om Visby så det krävde inte mycket av mig. När jag åkte ut till Kneippbyn vid lunchtid på fredagen var jag dock i tidigaste laget och alla hade inte kommit för att installera sig, anmäla sig och få bilarna besiktigade.
Kön till Kneippbyns reception för att anmäla sig till tävlingen var lång |
Trailerparkering där annars husvagnarna placeras på campingen |
Jag förstod att jag var "tvungen" att komma tillbaka vid ett senare tillfälle för att prata med SMK Nyköpings-förarna. Rally Gotlands första specialsträcka skulle starta klockan 18.00 på fredagen och det passade inte riktigt min planering att dröja mig kvar hela eftermiddagen. Det blev ett nytt besök, på chans, under lördagsförmiddagen, och det berättar jag mer om i min sportblogg.
Ett rally på ett ovanligt torrt Gotland måste vara bland det dammigaste jag kan tänka mig. Av det jag fick höra hade dammet varit obehagligt tätt under fredagskvällens första specialsträcka. Lördagsmorgonens specialsträcka 2 och 3 hade varit mindre dammiga men det berodde mest på att vindarna förde dammet i en annan riktning än i körriktningen. Jag noterade i alla fall på bakrutan av min egen bil att några få kilometer på Gotlands grusvägar satte sina spår.
Dammigt på Gotland |
Jag har mer att berätta efter min Gotlandsresa och härnäst ska jag avslöja vad jag såg under fredagseftermiddagen på södra delen av ön.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar