onsdag 5 augusti 2020

Avlägset fikaställe

Det finns vissa ställen vars rykte kan locka besökare från ganska långväga håll. Så är det uppenbarligen med Taxinge Slott vars café utlovar norra Europas största kakbord. Även vi i lilla Stigtomta förstod till sist att även vi borde åka dit och då planerade jag in det under sommarens sista semestervecka. Anita har redan börjat jobba igen så det innebar att en mindre delegation av Team Jansson gav sig ut på en tisdagsutflykt.

Taxinge Slott
Lovisa och Alva är taggade för kakbord

Taxinge Slott såg välkomnande ut

Efter en bilresa som varade i en timme och en kvart kom vi fram. Det gjorde även en hel busslast med tyskar och de kom en minut före oss. En väldigt avgörande minut skulle det visa sig. Vi stod i kö i en timme innan vi kom in för att plocka åt oss av tårtor, kakor och annat gott.

kö utanför caféet
Inte riktigt en välkomnande vy

Alva Jansson kötrött
Efter en halvtimmes köande såg Alva så här taggad ut

kakbord
Detta var en desto mer tilltalande vy

Utöver inomhusplatserna i slottet fanns många utomhusbord att välja bland

Jag var hungrig och valde en laxsmörgås som uppvärmning

Taxinge Slott
Lovisa och bloggaren (fotot taget av Alva)

Men tyvärr måste jag placera Taxinges kakbord i samma undanskymda skamvrå som Smultronstället i Söderköping och Skärgårdsvåfflan i Oxelösund. Ni vet de där ställena som lovar runt men håller tunt. Fantastiska platser och omgivningar men det som erbjuds är sannerligen inte värt köandet eller ansträngningen för att svälja ner det som säljs. Sorry, jag kan inte rekommendera detta och i fallet med Taxinge förstärktes intrycket av prisbilden och den servicetrötta personalen.


Taxinge Slott


Taxinge Slott


Efter ett halvvarv i den vackra slottsparken, med Mälarens vatten som granne, satte vi åter kursen hemåt. För att slippa E4:an valde jag att istället åka väg 223 hemåt. En slingrande landsväg genom det som är typiskt för Södermanland. Ett böljande landskap där odlad mark blandas med skogspartier och sjöar.

5 kommentarer:

  1. Min fotokompis Jim brukar tjata om Taxinge men än har jag klarat mig. Jag har svårt för köer och speciellt den här sommaren. Bra bild av den yngre fotografen i familjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den påtagliga värme som rådde när vi hamnade i denna timslånga kö var inte att leka med. Och därmed blev plågan dubbel. När någon av döttrarna lånar kameran av mig inser jag att det inte alltid är så lätt att hantera fokus m.m. på en systemkamera. Jag har ju inte kameran inställd på helautomatik och valfri skärpepunkt (som på en mobiltelefons kamera).

      Radera
  2. Min 6D trilskas lite för tillfället. Det går endast att fokusera med en fokuspunkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter inte alls kul. Elektronik-strul som antagligen behöver serviceverkstadens kompetens för att lösa.

      Radera
    2. Alldeles riktigt!

      Radera