onsdag 19 augusti 2020

Finska Diana ger makalös pollenäng

Den mer än lovligt kryptiska rubriken på detta blogginlägg skulle kunna lämnas utan förklaring. Inte ens de följande bilderna skulle räta ut frågetecknen i tillräcklig utsträckning. Men riktigt så kul ska vi inte ha det.


Pollenäng är ett begrepp som jag inte hört förut. Jag googlade och blev klokare. Dessa blomsterängar ger insektslivet en boost men även fåglarna senare på säsongen. Och givetvis är det en fröjd för oss passerande tvåbeningar också.





Att fröblandningen som används heter Diana och är från Finland är det andra mysteriet i rubriken. Så var det med den saken.

För att stämma i bäcken kan jag meddela att inte ett blad eller en blomma kröktes när vi stannade till och fotade vid denna makalöst vackra plats i Södermanland. Det tycktes som om många andra varit där före oss och i kanten av fältet var det tyvärr några korta små nedtrampade stigar någon meter in i blomsterprakten. (Jag har god koll på att man inte ska trampa ner något som någon annan odlat.)



Bilderna är tagna med min Canon 5D Mark IV och mitt 85 mm-objektiv. Den övre av de två bilderna med döttrarna som ingrediens har jag manipulerat en aning då det går en ledning med ett par stolpar genom landskapet som jag valde att klona bort. Lite fusk och friheter får man ta sig i bildskapandet.

2 kommentarer:

  1. Wow, vilken färgprakt. Haninge kommun planterar vilda blommor längs med några vägsträckor i centrala Handen men det här var snäppet häftigare. Jag får kolla in din länk och höra med kommunen om man har koll på Diana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyköpings kommun har valt att plantera en blomsteräng vid en av motorvägspåfarterna. Men det fält jag fotat i detta blogginlägg var avsevärt mycket mer omfattande till ytan och i färgprakten.

      Radera