torsdag 27 augusti 2020

Platser att återvända till

 Badplatsen vid Kisäng är en av de där platserna som jag gärna återkommer till gång efter gång. Inte nödvändigtvis för att bada, mer sannolikt för att fotografera. Det är oftast så belönande.

På väg ner till Kisängsbadet onsdagen den 26/8

I år har jag varit vid Kisäng ett flertal gånger. Endast en av dessa gånger för att bada. Jo, det blev nog enda badet för mig denna sommar. En gång är bättre än ingen gång ...

En folktom badplats en kväll i slutet av augusti

Jag är väl inte helt bekväm med att bada längre, antar jag. Jag har alltid älskat vatten och bad men känner mig inte lika bekväm på badstranden som blekfet gubbskrutt. Men påklädd och med kameran i händerna är jag gärna vid Kisäng när jag kan misstänka att det är folktomt. Det är nog inte så uppskattat att någon går runt med en systemkamera och fotar bland solande och badande människor en solig sommardag.

Övergivna badhanddukar

En stor fördel med Kisäng är att badplatsen är vänd mot väster. Där solen går ner. Där Långhalsens vatten smekande möter sandstranden. Där vassen och de strävsamma björkarna finns i gränslandet mellan fast mark och sjöns vatten.



Jag åkte en sväng till Kisäng efter att jag hade kompletteringsfotograferat några spelarporträtt åt Stigtomta IF:s herrlag. Onsdagskvällen bjöd på ganska mulet väder men det behöver inte vara det sämsta. Eftersom molntäcket inte var en kompakt och jämngrå massa så tyckte jag att det var värt att vända ultravidvinkeln mot molnen och den nästan helt blanka vattenspegeln.



Vågor efter en passerande båt

Hösten väntar alldeles runt hörnet. En härlig årstid i mina ögon. Lugnet som infinner sig i naturen. Harmoni och lockande färgskiftningar i naturen. Jag kommer tillbaka till Kisäng, var så säker.

Stig-karta vid Kisäng

Om det inte blir Kisäng nästa gång jag får fotofeeling kan det mycket väl bli Bärsta. Yngarens vatten och solnedgångarna vid Bärstakärret är ett fullgott alternativ för mig och min kamera.

5 kommentarer:

  1. Det är något visst med vatten, vare sig man badar eller håller sig på land.
    Fina bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan till och med acceptera fruset vatten när det handlar om fotografering. Annars tar det emot med snö, frost och is. Tack! :-)

      Radera
  2. Spelarporträtt låter ju skoj. Du slår mig med ditt enda bad. Jag tycker att det är bra att man kan skylla på att man är fotograf och inte badare. Sist när jag var vid min favoritstrand så fick jag anstränga mig för att inte få med den inte helt fotogeniska nakenbadaren som dök upp både här och där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, jag slapp nakenbadare och för egen personlig del valde jag att ta årets bad iförd badbyxor. För allas trevnads skull.

      Radera