onsdag 2 september 2020

Bärstaskymning

För den kalenderstyrde var tisdagen den första officiella höstdagen. Att denna höstpremiärdag framåt kvällen bjöd på solsken och närapå vindstilla förhållanden avgjorde saken för mig. Det blev en sväng till Bärsta med badplats och kärr. Med tanke på att jag i maj var där och bevakade gryningen så kändes det helt rätt att i september vara där för att bevaka skymningen.

Vägen ner mot Bärstabadet

Spången ut över Bärstakärret




Jag började min lilla kvällsutflykt med att ta mig ut över Bärstakärret. Det luktade väl inte direkt nybakade kardemummabullar om man säger så. Jag valde bort macro-objektivet denna gång och hade med mig mitt 70-200 mm-objektiv som fick duga för några närbilder.


Jag letade länge efter sileshår som var solbelysta men tyvärr gick jag bet

När jag viftat med kameran och det längre objektivet en stund valde jag att skifta till mitt ultravidvinkelobjektiv. Plötsligt blir bilderna ytterst annorlunda och jag jagade den stråleffekt som kan uppnås med lite mindre bländaröppning.


Jag noterade hur låg vattenlinje det nu är i Yngaren mot hur det såg ut i maj

Badplatsen vid Bärsta



Jag kom till Bärsta strax efter klockan 19 och solen går just nu ner ca tio minuter före 20. Den stilla och ljumma kvällen förblev ljuvlig tack vare den totala frånvaron av myggor. Jag hade verkligen förutsatt att de skulle driva mig till vansinne denna kväll men ibland är det najs att ha fel.





Det blev ytterligare ett par objektivskiften innan jag var färdig för kvällen. Med telezoomen och telekonvertern togs ett antal bilder. När solnedgången var nära kom plötsligt traktens alla svalor för att jaga insekter vid vattenytan. Ingen av dem hann jag fota på något kvalitativt sätt. Nåja, det hade varit en bonus men var inte avgörande för mina fotoambitioner denna afton.

Svalorna drog förbi i solnedgången över Yngaren

Notera hur snabbt solspeglingen i sjön ...

... smalnade av när solen gick ner

Ett sista objektivbyte gjordes för att fånga de fjuttiga molnslöjorna som nu blivit underbelysta av den sol som precis gått ner vid horisonten. 

Underbelysta molnslöjor


Det var inte ett så tokigt sätt att inleda hösten på. Jag gillar verkligen hösten, åtminstone den första halvan. Bring it on!

4 kommentarer:

  1. En fin kväll. Alltid skoj när man balanserar på en spång med kameran i handen. Jag gjorde det häromveckan och fick köra mina sneakers i tvättmaskinen när jag kom hem. Beställde ett par gummistövlar samma dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag gjorde en riskbedömning när jag gick på spången över kärrets mindre väldoftande yta. Tanken föresvävade mig att jag skulle trampa snett eller att en bräda skulle ge vika. Frågan är hur långt man skulle sjunka ner i kärret om man hamnade snett, gummistövlar skulle nog inte hjälpa mig i alla fall.

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, det kan man hantera som någon slags vardagsnivå.

      Radera