måndag 20 september 2021

Kolonilott och sport när testerna fortsätter

Mina tester med min nya Canon R6 samt tillhörande 35 mm-objektiv fortsätter. Syftet så här initialt är att vänja mig att hantera kameran. Och naturligtvis att behärska brännvidden 35 mm då det objektivet sitter på kameran.


I helgen blev det ännu ett besök vid Ängstugans koloniområde och under några korta minuter tittade faktiskt solen fram. Det hjälpte inte mycket eftersom det var isande kalla vindar. Vid kolonibesöket var det 35 mm-gluggen som användes. En fördel att den även har macro-funktion, det underlättar då detaljbilder ska tas.







Vid det här laget har jag hunnit notera några saker kring R6:an. Lite plus och lite minus. Det är alldeles för tidigt för mig att lämna ett omdöme om kameran, kanske gör jag fel i vissa situationer eller tillskriver kameran förmågor som den egentligen inte har (men som jag gärna vill tro för att försvara inköpet).







Kameran har även varit med mig vid tre fotbollsmatcher sedan helgen den 11-12/9. Vid de två första matcherna hade jag den som "andrakamera" med mitt 70-200 mm-teleobjektiv monterat. Men vid den tredje matchen fick den äran att axla mitt 300 mm-objektiv som förstakamera.



Det är som sportkamera det är extra spännande att utvärdera R6:an och den spegelfria tekniken. Andras omdöme om kameran är att den kan ses som en Canon 1D X Mark III i light-version. Vi får se var jag landar när jag kommit längre i mitt testande.

Här kommer länkarna till de tre matchernas bildgallerier för den nyfikne. Observera att de innehåller bilder tagna både med min R6:a och min 1D X.

210911 F14 Grupp 2: Nyköpings BIS - Järna SK

210911 Herr Div 7 Södra: Sjösa IF - Hargs BK U

210918 Herr Div 5: Råby/Rönö IF - Gillberga-Lista IF

På sätt och vis är jag ivrig att testa kameran under någon inomhusmatch (t.ex. bandy, innebandy eller ishockey). Men hur kul är det egentligen att fota i elbelysning på svinhöga ISO-tal när man kan fota utomhus i naturligt ljus? Det kommer en lång och mörk vinter då det inte finns något annat val men innan dess ger jag mig gärna till tåls med inomhustesterna.

4 kommentarer:

  1. Koloniområden är underskattade när det gäller fotografering. Här om någonstans finns det motiv i massor, åtminstone om man gillar att ta bilder på växter och insekter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den fina bersån har fått sin beskärda del av getingar. Tyvärr.

      Det är inte helt lätt att orientera sig och hitta rätt i ett koloniområde. Det är ett gytter med små stugor och täppor och allt ser nästan likadant ut ...

      Radera
  2. 35mm är ju bra för gatufotografering, Och nu också för spindelbilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar vänja mig vid vad brännvidden 35 mm handlar om. En bra brännvidd för att ha när man knatar runt i olika miljöer. Samtidigt måste jag nog erkänna att just Canons RF 35 mm Macro inte sticker ut med några kalasbra egenskaper(men det är inte dåligt heller för den delen).

      Radera