lördag 25 december 2021

Årets julkort, en tillbakablick

Att fixa ett eget och antagligen unikt julkort att skicka till nära och kära har för mig blivit en grej. Och vad jag vet så är julkorten vi skickar välkomna bland mottagarna. Nu måste i sammanhanget konstateras att traditionen med postade julkort är på väg att dö ut. Så konkurrensen för våra analoga julkort återfinns bland de digitala meddelanden man lägger ut i sociala medier veckan innan jul. Men visst är det lite extra och speciellt att sprätta upp ett frankerat kuvert med handskriven adress?

Det första julkortet togs 2010

Julkortet 2011

Julkortet 2012

Efter 2012 kom ett ”mellanår” då jag inte lyckades förmå de två äldsta döttrarna att avsätta tid för en fotosession. Faktum är att det borde vara ännu svårare nu förtiden men jag anar att de med stigande ålder tycker att det är allt roligare och värdefullare att ställa upp på dessa årliga fototillfällen.

År 2013 blev det väldigt anonymt och tråkigt

Det följde ytterligare ett år då endast döttrarna var med på bilderna. Konceptet är utvecklats med tiden, det måste man ändå kunna hävda.

2014 blev sista året då bara döttrarna var med på julkortet

När vi närmade oss månadsskiftet november och december 2015 hade idén växt fram att hela familjen Jansson skulle vara med på julkortet. Och då skulle bilden helst ha någon slags tema. Inte nödvändigtvis med någon som helst koppling till julen.

Julkortet 2015 togs i fotostudion på min dåvarande arbetsplats

2016 tog vi en av mina favoritjulkort i Stigtomta IF:s klubblokal

2017 tog vi ett julkort där ett par dåvarande pojkvänner deltog

2018 blev vi påkomna med en fiktiv julgransstöld

Vi togs oss vidare till Så mycket bättre-konceptet 2019

Några vintersportentusiaster har vi aldrig varit men 2020 låtsades vi i alla fall

Färskast i samlingen är julkortet 2021

Årets julkort var tänkt att tas med studioblixtar och ett bärbart batteri. Batteriet slutade funka innan vi skulle ta första bilden på badstranden och därmed tappade bilden lite av den tänkta lystern som jag hoppats på. När sedan julkortet skulle beställas på Fuji Direkt så hade de tagit bort den storlek jag beställt de senaste åren. Årets kort blev visserligen billigare att beställa förstoringar av men inte alls så stort som jag ville.

Vad vi hittar på nästa år har jag ingen aning om. Både 2020 och 2021 hade jag tidigt kommit på ett tema. Nu hoppas jag på att en gudomlig inspiration ska infinna sig och att en kreativ idé dyker upp innan november 2022 nått sitt slut.

2 kommentarer:

  1. God fortsättning från en annan Jansson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och detsamma! Idag är det inte bara rester och återanvändning i matsammanhang utan tydligen också i fotosammanhang (med tanke på detta blogginläggs innehåll).

      Radera