lördag 8 januari 2022

Skottningsdispens

Så inträffade det som jag förutspått och väntat på. Vinterns första rejäla snöfall. Förvisso fick vi bara 5 centimeter med det är ändå tillräckligt för att man måste skotta. Om gubbar med svår höftartros tvingats skotta i vårt hushåll så får de tydligen dispens om de opererats med halvknackig utgång. Jag tackade och tog emot. Och sedan förevigade jag de två familjemedlemmarnas kamp mot elementen.










När lördagens passerat lunchtid konstaterade jag att molntäcket sprack isär en aning. Det var tillräckligt för att lura ut mig med kameran för en promenad. Stärkt av vetskapen från i torsdags så knatade jag iväg utan någon krycka som stöd. Och jag lockades av förändringen i det omgivande landskapet. Snö kan verkligen förvandla omgivningarna som i ett trollslag.














Det blev tre kilometer även denna gång. Och de flesta av stegen togs på oplogad mark vilket gav extra sug i benen. Men jag klarade av det och fick lite bonus-träning.

Avslutningsvis en panoramabild som är sammansatt av fyra exponeringar som jag tog med min Canon 5D Mark IV och mitt Sigma 14 mm-objektiv.


Snart får vi dansa ut julen!

5 kommentarer:

  1. Ni fick lite mer snö helt klart, mina grannar ringde in en snöplogande traktorförare så jag behövde inte skotta över huvud taget. Men jag är redan trött på snön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är förundrad över hur nederbördsmängden kan skilja så mycket på bara några få mil. I Nyköping har det fallit mer snö varje gång det snöat denna vinter. Och lite längre norrut i Eskilstunatrakten verkar de ha haft betydligt mer vinter än vad vi har i södra delen av länet.

      Du som rör dig mycket på cykel har all anledning att snabbt ledsna på snö och vinter. Och nu har jag fått mina vinterbilder så jag är nöjd för ett tag framöver. Om några dagar kommer temperaturen att sticka iväg uppåt och då överlever knappast det tunna snötäcke vi för tillfället har.

      Radera
  2. På tal om kameror, ebb i kassan så jag köper en begagnad spegellös Canon. Endast kamerahuset än så länge. Får nog kameran i morgon, nästa köp blir väl en adapter. Jag såg att Viltrox säljer en egen version. Frågan är om man vågar köpa den, eller om det är smartare med en adapter från Canon, det verkar finnas tre versioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viltrox-adaptrarna har väl fått bra omdömen om jag inte minns fel. Canons enklaste adapter-modell till deras R-kameror har ju varit sorgligt svåra att få tag på. Jag köpte mellan-varianten med inställningsbar ring för att överhuvudtaget få någon adapter levererad i september. Dyrare än nödvändigt men jag ville inte vänta.

      Radera
  3. Aha. Jag får kolla runt lite, får kameran hemkörd till dörren av säljaren i morgon kväll. Fast nu vill jag ju hitta ett bra objektiv också!

    SvaraRadera