söndag 17 juli 2022

Torpidyll i Kiladalen

Under lördagen föll det sig så väl att vi hade möjlighet att besöka ett torp i Kiladalen. En sommarstuga som nu bytt ägare. Läget på en höjd med utsikt över Kiladalen jordbrukslandskap går inte av för hackor och man blir verkligen glad för de nya ägarnas skull. Vilket ställe!





Vi hade med oss frallan Enzo på vårt besök. Och han var nog mest nyfiken av oss alla på omgivningarna och vad de små byggnaderna innehöll. Är man hund behöver man inte lägga band på sig själv.


Vädret är lite fladdrigt just nu och det kom flera regnskurar under den förhållandevis korta stund som vi var vid torpet. Hade molnen rullat in från sydost hade vi sett dem på långt håll med tanke på hur stugans läge är. Men som oftast är det ju västerifrån som skitvädret rullar in och det var bara att gilla läget.




Jag hade med mig mitt Canon 5D Mark IV-hus och mitt ”nya” 24-70 mm-objektiv. Det var nog ett ganska bra val utifrån motiven som fanns i och runt stugan. Det vidvinkligt läget för landskapsbilder och närmare 70 mm-brännvidden för detaljbilder.


Jag gillar ju mina objektiv med fast brännvidd bäst (möjligtvis med undantag för mitt 70-200 mm-objektiv) men normalzoomen är riktigt bra och i vissa sammanhang kommer den garanterat att ge mig en lättare packning än att släpa med flera fasta gluggar i ryggsäcken.


Jag tar nu sats mot semestervecka nummer två (av fem). Tyvärr dröjer det ytterligare ett par veckor innan vi får ett par gemensamma semesterveckor i hushållet. Trädgårdsarbetet jag släpat efter med på grund av trasig utrustning är jag äntligen ikapp med. Nu får jag väl fokusera på träningen på gymmet och stålsätta mig inför kommande veckas värme som tydligen ska plåga oss under några dagar. Usch.

4 kommentarer:

  1. Ska ju bli härligt med lite höga temperaturer. Snart är det vinter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker bokstavligen det är en plåga när det blir varmare och temperaturer runt 28 grader eller över är närapå skrämmande för mig. Förr kunde det bli så varmt men några års mellanrum men nu är det mer sannolikt att det uppstår varje sommar att termometern når 30-gradersstrecket. Vintrarna innehöll även garanterat någon vecka med -15 grader eller kallare men så är det ju inte längre. Jag klär mig hellre ordentligt för kyla än att konstatera att det inte finns mer att ta av för att stå ut med värmen.

      Radera
  2. Idag hände det, kedjan hoppade på elcykeln. Den är helt inkapslad och jag hade inga verktyg med mig. Termometern visade 32 grader. Så beslutet togs, och det blev taxi hem för 900 kronor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist och dyrt men alternativen var säkert inte så många när du blev strandsatt.

      Radera