torsdag 14 juli 2022

Vidvinklig kvällspromenad

På semesterns tredje dag insåg jag att det gott och väl fanns utrymme för en kortare kvällspromenad mellan damernas EM-matcher. Tidigare under eftermiddagen hade jag gjort mina rehab-övningar och det är lätt att konstatera att träningspassen ryms bättre i ett semesterschema än under arbetsdagar.


Jag plockade fram mitt Sigma 14 mm-objektiv som monterades på ett av kamerahusen. Med mindre bländaröppningar skulle den lågt stående kvällssolen få chansen att bilda stjärnmönster i bilderna. Och så blev det även om följande bild inte på något sätt innehåller någon sol i bakgrunden.


Lavendeln hemma på tomten blommar för fullt och insekterna fullkomligen älskar denna växt. Det surrar konstant och det är fascinerande att iaktta aktiviteterna vid denna väldoftande växt.




Mina steg tog mig över TGOJ-banans räls och därefter parallellt med järnvägen västerut. Sedan upp genom skogen och hem igen. En tre kilometer kort promenad och det är en alldeles lagom distans för mig. Tyvärr får jag alldeles för ont i min ännu inte opererade höft om jag går längre än så. Promenaderna har varit ett mål för mig i återhämtningen efter förra sommarens höftledsoperation men nu måste jag förskjuta träningsmålet så att det istället handlar om att stärka den icke opererade höften så att en framtida operation kan vänta så länge som möjligt.


Det var kul att utmana mig själv med det ganska extrema vidvinkelobjektivet. Framtiden får utvisa vad det blir för objektiv på nästa foto-äventyr i närområdet.

8 kommentarer:

  1. Aj då, så kanske blir det en ytterligare operation. Låter inte jättekul. Det går fortfarande inte att cykla?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det blir en operation av den andra höften är jag införstådd i sedan länge. Det handlar bara om hur länge det dröjer innan det är dags. (Röntgenbilder som tagits både för 10 år sedan och i samband med operationen förra året avslöjade artros i båda höfterna.) Cykla göra jag, ogärna, men bara på gymmets motionscykel. Av arbetskamrater har jag fått veta att en vettig cykel för landsväg och terräng kostar åtminstone 45 000 kronor och det har jag helt enkelt inte råd med.

      Radera
  2. Du kan köpa en elcykel som klarar tio mil på en laddning för nycket mindre pengar än så. Och en vanlig hoj som garanterat räcker för dig kan du få för sextusen kronor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En elcykel skulle motverka syftet (motion) men annars skulle det ju vara ett praktiskt transportmedel. När jag diskuterade motionsalternativet med mina arbetskamrater såg jag framför mig att cykeln både ska funka på asfalt och grusvägar och då kom svaret att jag behövde titta på en cykel i 45 000-kronorsklassen snarare än i 15 000-kronorsklassen. I och för sig tyckte en av dem att 45 000 kronor var för billigt och enkelt ... Ja, de är cykelentusiaster men resonerar utifrån sina erfarenheter av hur robusta och funktionella cyklarna är i olika prisnivåer.

      Radera
  3. Ha ha ,det är inte så en elcykel funkar. Du kommer ingenstans utan att trampa. Min Gazelle har sen fyra lägen för assist. Normalt kör jag men hjälp av steg ett. Jobbig uppförsbacke, steg två. Väldigt trött och mycket motvind, steg tre. Sedan jag började elcykla har jag för första gången i mitt liv gått ner i vikt. Och har aldrig varit bättre tränad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, då förstår jag verkligen inte varför man har en elcykel. Om inte batteriet och eldriften är till för att minska belastningen så kan jag inte förstå vilken nytta det gör. Om jag vill få ut mesta möjliga av motionspasset så gör jag det alltså bäst på en elcykel som hjälper mig men ändå inte? Sorry, jag hänger inte med alls.

      Radera
  4. Okej, kanske jag förvirrade oss här. När jag cyklade på min vanliga cykel så snittade jag runt 3-4 mil. Nu med elcykeln ligger jag på det dubbla. Runt åtta eller nio mil. Och det blir en rejäl genomkörare. Man kommer helt enkelt längre. EU har också bestämt att man bara får hjälp upp till 25km/h, så när jag susar fram snabbare än så så får jag ingen hjälp av motorn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju alltid föredragit att jogga som motionsform men det är ju inte möjligt sedan 10 år tillbaka (p.g.a. artrosen men numera också p.g.a. höftprotesen). Träningseffekten vid löpning är bland det allra mest effektiva sättet att röra på sig. En av sakerna som talar emot cykel som motionsform för mig är att det tar så lång tid att få ut samma effekt som vid t.ex. löpning. Och det är faktiskt tid jag inte kan hitta i mitt liv. Det fortsätter nog på gymmets motionscykel istället ... :-)

      Radera