fredag 9 augusti 2019

En gnutta sol ända in i Kiladalen

Att fotografera blommor är vanskligt. Det kan göras snyggt och bra men anses en smula för klichéartat för att passa i det fotografiska finrummet. Nu bryr jag mig inte om att eftersträva iskylan i något finrum utan tar mina bilder utifrån helt andra och oftast egna preferenser.

Solrosfältet mellan Enstaberga och Jönåker lockar till fotosessioner. Tydligen.

På min lilla upptäcktsfärd längs Riksvägen (gamla E4:an) i Kiladalen blev jag bara tvungen att stanna till vid det omfattande solrosfältet på sydsidan om landsvägen. Något sådant får bara inte lämnas utan påseende, kan jag tycka.






Med ett helt hav av solrosor vid fötterna är det lätt att bli en aning betagen. De midjehöga blommorna skickar ut ett statement, de står inte sida vid sida i landskapet bara för att bli ignorerade. Onsdagskvällen bjöd omväxlande på solsken och mulet vilket blev lite svårbemästrat ur ett fotografiskt perspektiv. Märkligt nog var också alla solrosor vända bort från solen (jag trodde de följde solljuset och vred sig mot ljuset).





Jag valde att porträttera dessa stora gula skönheter med mitt 17-40 mm-objektiv. Macro-objektivet fick ligga kvar i kameraryggsäcken. Varför? Jo, om det hade varit en enskild blomma som skulle avbildas hade jag säkerligen valt macrot. Nu ville jag åskådliggöra den stora mängden blommor och med ett vidvinkelobjektiv blev det självklart lättare. Med förhållandevis små bländaröppningar får man skärpedjup som räcker för att visa väldigt mycket av omgivningarna (till skillnad mot  macro-objektivets 100 mm brännvidd som isolerar motivet och dessutom "äter" skärpedjup på ett helt annat sätt en vidvinkligare alternativ).




Jag försökte att fota de felvända blommorna i medljus men det var ju inte riktigt lika lätt eller spektakulärt eftersom mycket av det gula försvann.




Om du till äventyrs åker Riksvägen mot Jönåker kan jag rekommendera att du lättar på gasen och tittar till det fina solrosfältet. De står säkerligen där ännu ett tag (solrosfröna är inte nära att vara utvecklade eller mogna ännu).

2 kommentarer:

  1. Många solrosor är det. Klart fotogeniska. Gjorde en liknande fotografering igår,men med ett makroobjektiv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En enskild solros är jättefin precis som den är. När det växer ett helt fält med dessa jätteblommor blir det ett väldigt starkt uttryck. Kul att stöta på och det blev en liten överraskning för mig.

      Radera