torsdag 1 augusti 2019

Kvällshimmel och molnformationer

En klarblå och molnfri himmel kan säkert kännas lockande i vissa sammanhang. Ur ett fotografiskt perspektiv är det dock oerhört slätstruket och trist. Å andra sidan är en jämngrå molnmassa ännu tråkigare, både för den med fotografiska ambitioner och för den som tänkt sig en dag på badstranden. (Däremot innebär det sann lycka för den som tänkt sig måla om sitt hus.)



Jag riktade uppmärksamheten och min kamera mot kvällshimlen då jag under tisdagskvällen var ute på en liten fotoutflykt i närområdet. Jag försökte använda mig av landskapet som en underliggande (!) komponent i bilderna där ändå himlens moln var huvudmotiv.

The road to eternity


Kvällsljuset, eller för all del morgonljuset, är verkligen något som ger en helt annan tonalitet i bilderna. Mitt-på-dagen-ljuset är det som oftast sätter sin prägel på mina bilder eftersom det är då jag är ute och rör mig med kameran. Lycka är förstås de få gånger på året då ett idrottsevenemang går av stapeln kvällstid och jag kan fota t.ex. fotboll eller bandy i kvällssolens sista värmande strålar.



Landskapsfoto borde kanske vara något jag skulle behärska bättre än vad jag gör. Omgivningarna finns ju där hela tiden. Jag tränar mig dock inte så ofta på kompositionerna och omständigheterna (i jämförelse med sportfoto). Molnen blir räddarna i nöden för mig, de underlättar något oerhört för att sätta lite umpf i bilderna.

Underbelyst moln några minuter innan solen behagade gå ner denna sommarkväll

Så fick det bli denna gång. Det kommer säkert fler tillfällen då molnen får spela huvudrollen.

2 kommentarer:

  1. Molnformationer är underskattade, underbara att studera men svåra att fota. Du har lyckats fånga en mäktig känsla. Jag gillar särskilt den mittersta bilden där molnets kurva försöker dra mig in i bilden. Nästan hypnotisk, eller så är jag bara väldigt trött efter att ha jobbat i hela fyra dagar efter semestern... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag som har haft 2,5 veckors semester kan intyga att mina intryck av den mittersta bilden är exakt som du beskriver. Om en vecka har även jag jobbat fyra dagar och så kanske min analys blir annorlunda ... ;-)

      Radera