lördag 28 december 2019

Mellandagsfrost

Ett drygt dygn med temperaturer under nollan kan förvandla ett gråvått (våtgrått?) landskap rejält. Uppe på detta gör ett ögonblick av solljus mycket för att intrycken genast skenar iväg till något ordentligt positivt. Luften känns också friskare och det är svårt att undvika att ta sig utomhus under dessa omständigheter.

En frostig hortensiablomma utanför huset i Stigtomta
Grannens nypon var också krispigt närvarande

Som du kan se på bilderna monterade jag mitt supervidvinkelobjektiv på kameran denna lördag. Denna gång hade jag egentligen kunnat välja vilket objektiv som helst, solen och frosten hade förmodligen kunnat vara huvudmotiv oavsett brännvidd.

Linjer av alar
Kliver man ner i vattensjuk mark blir man blöt om fötterna ...
Gräs. Motljus. Träd i oskärpa.

Efter gårdagens flyttbestyr inne på äldreboendet Myntan så kändes det skönt att komma ut en stund. Men någon längre promenad ville jag inte få i benen. Jag tog mig över TGOJ-banan och bort mot Åsby för att sedan gå förbi Skillra och Prästgården.

Ganska hårt beskuren bild för att sätta björklövet i fokus
Liggande på magen fick den frostiga höstsådden uppmärksamhet

Frysgraderna har lockat fler fåglar till fågelbordet utanför köksfönstret. Till min stora glädje fick vi besök av en grann domherre under lördagen. Några bilder har jag inte försökt att ta men om solen hittar tillbaka under någon av de kommande dagarna ska jag försöka smyga ut med kameran och det längre teleobjektivet.

Hästar vid Åsby
Gaveln på den relativt nybyggda ladugårdsdelen vid Skillra

Jag försökte att ta en snarlik bild på Tiondeboden vid Prästgården som jag tog på annandagen. Den gången med ett 50 mm-objektiv på kameran och det blir givetvis annorlunda med ett 14 mm-objektiv på kameran. Bakgrunden blev dock densamma med grindstugorna och en av flygelbyggnaderna.

Tiondeboden vid Prästgården

Innan denna lördag är över har jag förhoppningsvis hunnit med ett besök på Rosvalla där det spelas ishockey under eftermiddagen. Med ytterligare lite ansträngning har jag även tänkt mig ett Katrineholmsbesök under söndagen då det är bandy på menyn. Blir bra även om plikterna med boendeflytt för min gamla mot trycker på och upptar min klämdagslediga måndag.

Skillra

Tack för idag, slut för idag.

2 kommentarer:

  1. Härliga perspektiv med supervidvinkeln. En dag med lite frost var inte fel, jag hade samma känsla att vilja ut när det var fruset hos oss igår. Men idag slaskade det igen...
    God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur konstigt det än kan låta så uppskattade jag att kunna ligga på magen för att ta ett par av bilderna utan att bli våt och lerig. I skrivande stund har jag precis kommit hem efter att ha fotograferat en bandymatch och söndagens fortsatta tö- och blötväder gör inte en människa glad.

      Tack!

      Radera