tisdag 31 december 2019

Fågelbordsmarodörerna

Årets sista dag bjöd på molnfri himmel och ljus från den lågt stående solen. Tyvärr också en hel del vind men den var åtminstone inte nordlig. Inte mycket påminner om att det är vinter, måndagseftermiddagen bjöd på tvåsiffrig plustemperatur.

Pilfinkar vid fågelbordet där solrosfrön står på menyn

Jag riggade min 5D Mark IV, min telekonverter och mitt 400 mm-objektiv på stativet och satte mit tillrätta på farstukvisten. Det var tyvärr skralt med variation vid fågelbordet idag då det i huvudsak var pilfinkar som besökte. Självklart också talgoxar och en och annan blåmes. När vi hade 2 mm snö och minusgrader häromdagen var även domherrarna på plats men idag var de som bortblåsta.



Talgoxen hittade mat på marken

Spanaren
Suddmes
Varför så mycket solrosfrön på marken?

Den som någon gång utfodrat vinterfåglarna vet att pilfinkarna är riktiga slafsar vid matbordet. Sprättar. Matmarodörer. Jag vet inte varför de beter sig på detta sättet men de mer orädda fåglarna kan sedan picka upp resterna efter deras usla bordsskick från marken.



Jodå, jag ser nog vad ni gör. Se inte så oskyldiga ut.


Några kioskvältarbilder blev det naturligtvis inte från fågelbordet denna nyårsafton. Men det är ändå lite trevligt med de små övervintrande hårdingarna som sällskap.


Blåmesen med sin kaxiga uppsyn





När jag insett att det inte skulle dyka upp några domherrar, steglitsar eller andra färggranna fåglar så packade jag ihop min lilla fotoverksamhet på farstukvisten och tog en promenad istället. Jag bytte 400 mm-objektivet mot mitt 70-200 mm-objektiv och fick därmed något i händerna som går att bära längre än 50 meter.



Skogen i kanten av Stigtomta som lokaltidningen skrev om häromdagen
Veteran vid Frubäcken
Humle

Nu stundar en övergång att ta hand om. Ett år ska lämnas och ett nytt ska närmas. Lite extra allt denna nyårshelg att det också stundar ett nytt decennium.

Gott nytt år!

2 kommentarer:

  1. Härliga fågelbilder. Bra att fågelborden duger till två saker. Mat till fåglarna och fina bilder till fotografen.
    Jag väntar förtvivlat att domherrarna som gjorde ett väldigt kort besök förra vintern kommer tillbaks. Jag hann för sjutton inte ens hämta kameran.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det är en slump men enda gången denna vinter som domherren visat sig var när det var någon minusgrad och några ynkliga snöflingor på marken. Vi förknippar dem starkt med vinter och det har ju liksom inte varit särdeles mycket av den varan än så länge. Undrar var de gömmer sig när inte snön lyser vit på taken?

      Radera