tisdag 21 januari 2020

Stadsfjärdsskymning

Om du har en förkärlek för solnedgångsbilder kan detta blogginlägg vara precis rätt. Förvisso utan de vackra underbelysta moln som förekommit flitigt i mitt sociala mediaflöde den senaste månaden. Söndagen tillbringades på Rovalla och när eftermiddagen gled över till kväll såg jag till att ge mig ut på ytterligare en promenad. Denna gång satte jag mitt 28 mm-objektiv på kameran.

Vasskant där strandlinjen vid fjärden normalt brukar vara




Vilken färgpalett som jag erbjöds när jag riktade kameran mot den djupblå himlen och den gultonade horisontlinjen. Mitt val av objektiv gav mig ett lagom vidvinkligt omfång och genom att fotografera med ungefär bländare f/8 fick jag krispig skärpa. Några enstaka bilder togs på maxbländaren f/2.8 när jag ville ha kortare skärpedjup.

Belysningsslinga på överliggaren vid gångbron

Vy från gångbron in mot den lilla hamnbassängen för småbåtar

Jag har en viss svaghet för de vinterkala trädens grenverk under vinterhalvåret. Motivet är självklart väldigt organiskt och med solnedgångens färgprakt i bakgrunden förstärks mystiken med stammarna, grenarna och de tunna kvistarna.







Nere vid vattnet och längst strandpromenaden letade jag andra detaljer som skulle kunna utgöra huvudmotiv eller förgrund. Jag höll fast vid mid vidvinkelobjektiv men självklart hade jag kunnat skifta till t.ex. mitt 135 mm-objektiv för omväxling i bilderna. Nu tyckte jag att 28 mm funkade bra och då fanns det ingen anledning att ställa om bildseendet till tele-mode.

Nypon i förgrunden och en guldfärgad vattenspegel som viktig ingrediens
Kaveldun och brygga
Coola vilstolar har placerats längst strandpromenaden

Jag kom slutligen fram till Vattensportens Hus. Där blev det uppenbart hur högt vattenståndet är för närvarande. Och jag fick ett par bilder med en fullkomligt motsatt färgskala än om jag tagit dem mot solnedgången. Vänd bort från solnedgången framkom färgerna som präglar den "blå timmen" som alltså är timmen innan soluppgång eller efter solnedgången. Även dessa nyanser blev tämligen ljuva att fånga på bild.

Flaggstängerna vid Vattensportens Hus
Björk, brygga, blålila


Om det var värt en andra vända från Rosvalla till stadsfjärden under söndagen? Det tycker i alla fall jag. Hoppas du håller med mig!

4 kommentarer:

  1. Det är vackrast när det skymmer....i stark konkurrens med när det gryr. Det har varit underbara vyer som visats nere vid hamnpromenaden de senaste veckorna. Härliga bilder i inlägget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag har ju missat precis varenda solnedgång som alla andra verkar ha sett och fotograferat. De där solnedgångarna med rosaröda molntäcken. Det är nog så att jag jobbat när både soluppgång och nedgång varit som allra bäst. Nåväl, jag är nöjd med förra helgens molnfria solnedgång vid stadsfjärden och det räcker långt för mig.

      Radera
  2. Fina bilder, vidvinkelgluggen funkar utmärkt här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har med tiden blivit allt mer förtjust i mönstren hos kala grenverk. Det är svårt att veta om det har med tilltagande ålder eller mer luttrade fotoögon att göra. Mer smickrande för mig om det har med det sistnämnda att göra ... ;-)

      Radera