onsdag 8 januari 2020

Handbollsspelare som modeller

I höstas blev jag ombedd att hjälpa IFK Nyköpings handbollsherrar med bilder. De behövde en lagbild samt spelarporträtt till sin hemsida och till sina matchprogram. IFK Nyköping köper detta från ett etablerat företag men de fotograferar då föreningens samtliga lag vid ett tillfälle och det skulle dröja till långt efter seriepremiären av division 1-serien där laget huserar.

Som vanligt är lagbilderna som tas innan alla är på plats och i ordning bäst!

Den största nackdelen för mig när jag ska fota denna typ av bilder inomhus är allt släpande. Rackarns vad mycket grejer som ska bäras in och ur bilen, över hela Rosvallaområdet och riggas på lämplig plats. Studioblixtar, ljusformare, stativ, kamerastativ, elgrejor och kameraryggsäck.



Jag började med lagbilden för att sedan ta de individuella bilderna framför en gråsvart vägg. Efter att dessa bilder tagits blev en knapp handfull spelare utsedda av lagledningen att ställa upp på lite bilder som skulle användas till matchprogram, hemsida m.m. Nu i efterhand funderar jag på om de faktiskt använt bilderna, jag har inte hunnit fotografera någon av lagets seriematcher denna säsong och därmed inte kunnat kontrollera detta.

Jag tänkte att IFK Nyköping skulle vända sig till en tidigare använd reklambyrå med framtagning av marknadsföringsmaterial där bilderna skulle användas. Häromkvällen kom jag på att jag kunde roa mig med att redigera några av bilderna och se vad man skulle kunna göra med dem. Lite friläggning och montage på tidigare tagna bilder från handbollsarenan där de spelar sina matcher.





Undantaget allt släpande på studiogrejor är det kul att fota på detta sätt. Men jag är långt ifrån duktig på det och behöver träna i lugn och ro för att behärska ljussättning och bli bättre på det. Men ännu roligare är att fota en handbollsmatch så det får jag se till att göra så snart som möjligt!

Heja IFK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar