fredag 25 december 2020

Pandemipräglad jul

Ingången till julen 2020 har varit allt annat än normal. Jag har visserligen varit med om ett eller annat julfirande genom åren då jag eller någon annan närstående varit sängliggande p.g.a. sjukdom. I stort sett varje år har ändå julfirandet genomförts helt enligt de överenskomna planerna.



Detta år fick vi anpassa oss efter rådande restriktioner och därmed blev det en aning annorlunda. En del av julfirandet skedde utomhus och inkluderade en promenad i utkanten av Stigtomta. Tack vare ett strålande väder och en minusgrad fick vi ljus i våra sinnen och fast mark under fötterna.






Vi tog promenaden över TGOJ-banan och runt Skillra och Åsby. Till hunden Enzos odelade glädje träffade vi på hästarna vid Skillra. Med hälsningsceremonin var hans dag räddad på ett tidigt stadium, de efterföljande julklapparna framåt julaftonskvällen var en ren bonus för den lilla frallan.







Förberedelserna inför jul var lika omfattande som vanligt detta år. Att det var något färre matgäster gjorde liksom ingen som helst skillnad. Men vi ruckade faktiskt lite på det traditionella julschemat för att anpassa oss efter ena dotterns arbetspass som började på julaftonskvällen. Julklappsspelet äger rum på juldagen istället, den eftergiften var lätt att förhålla sig till.



Inte bara Corona har gjort detta års avslutning en aning annorlunda. Dagarna innan jul gick Stigtomta IF:s verkliga eldsjäl hastigt bort och det tog hårdare på mig än vad jag var beredd på. Jag lider så med hans familj och jag saknar en god vän och mångårig ledarkollega. Året 2020 har blivit ett sorgligt kapitel. Usch och fy.


Jag kommer att putsa upp sportfotogrejorna för att under annandagen åka till Backavallen i Katrineholm då jag fått frågan om jag vill fota den traditionella annandagsbandyn. Det blir inte samma sak utan publik men matchen livesänds gratis tack vare många sponsorers generösa bidrag.

Jag önskar dig en god fortsättning på julen och ett gott slut på året. Avslutningsvis klämmer jag i med det som blev årets julkort. Postat till många och under julafton publicerat i sociala medier till vänner och bekanta.

Årets julkort 2020

På återhörande!

5 kommentarer:

  1. Visst blev det en annorlunda jul i år, men förhoppningsvis blir det mera normalt nästa jul. Intressant att läsa om dagen och det låter spännande med sportfoto. -Lycka till med det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag ska försöka komma in i bandy-flödet. Det är knepigt att fota en sport man inte testat på länge, timingen och förmågan att läsa av spelet brukar bli lidande av ringrosten.

      Radera
  2. Glöm inte bandyportföljen och termosen. God fortsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tyvärr måste jag själv släpa med dessa bandyattribut om jag ska kunna ta någon bild på detta under annandagen. Tidigare år har det alltid varit någon bland publiken som tagit ansvar för traditionerna. Någonstans låååångt in i klädkammaren tror jag att det ska finnas en portfölj av rätt modell ...

      Radera