tisdag 26 april 2022

Nu äntligen är den gröna delen av våren kommen

Våren anno 2022 är ingen 100%-ig framgångssaga. Nej, den tar sig fram vacklande med tveksamma steg och kylslagen kroppshållning. Vi har ändå kommit fram till den fasen då grönskan börjar etablera sig. Gräset i dikeskanterna byts från dammigt, torrt och grått till frodigt, grönt och skönt. Trädens kala grenar börjar spricka upp och signalera att det minsann får räcka med dvala för den här gången. Tack.




För oss som försöker hänga med i svängarna är det ändå inte helt lätt att vara uppdaterad. Ena dagen soligt och varmt, andra dagen förvisso soligt men isande kallt. Hur man än klär sig blir det fel. Men att ha med sig kameran ut är sällan eller aldrig fel.





Jag ägnade den tidiga söndagskvällen åt en promenad hemmavid efter att ha suttit stilla huvuddelen av dagen. Först framför datorn där jag redigerade ishockeybilder och sedan på en stol hos en kompis som firade en jämn födelsedag. I kvällsljuset gjorde sig macro-objektivet oumbärligt när jag gav mig ut på vårtecken-jakt.



Denna gång kostade jag till och med på mig att ligga platt på magen för att fotografera. Det vill jag verkligen inte göra under den tidiga hälften av våren. Blött, smutsigt och allmänt oinbjudande. Nu har till och med hundskiten torkat upp i dikeskanterna. Bonus för den som magliggande fotograferar sippor!




Med den lilla tid och energi jag har över efter intensiva arbetsdagar och rehabiliteringsträning får jag en och annan sportbevakning genomförd. Sedan finns det inte utrymme för så mycket mer, tyvärr. Men jag väljer mina strider och prioriterar snävare och hårdare än jag kanske behövt göra tidigare i livet. Att det inte blir särskilt många inlägg i min fotoblogg är ett resultat av detta.

Den nedslående synen av granbarkborrens framfart i det nyblivna naturreservatet


Nu sätter jag punkt för denna gången, drar på mig träningskläderna och tar mig till Stigtomtas lilla gym. Där blir det en timmes träning eftersom det är vad som står på min prioriterade att-göra-lista. Disciplin, karaktär, pannben eller allmän tjurskallighet "tvingar" mig helt enkelt till detta val. Inte svårare än så.

2 kommentarer:

  1. På väg över Västerbron häromdagen ångrade jag mig pga av den hårda blåsten och svängde istället in på Långholmen. Oj oj oj,grönt värre. Och varmt, tjocka jackan åkte av direkt. Investerade i en ny sadelväska efter att tjuvar var framme och den är alltid fylld med mössor, handskar, tröjor och mer. En jobbig vår vädermässigt har det varit. Och om ett par dagar är det väl redan sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju helt omöjligt att klä sig rätt. Solsken men nordliga vindar. Hittar man lä och inte är i skuggan är det jättevarmt. Nätterna och i blåsten är det en kylslagen plåga. Nu har vi en varm fredag framför oss innan helgen då det både ska bli kallare och även lite regn. Man får ha hela garderoben i beredskap ...

      Radera