torsdag 30 november 2023

Fullt vinterläge i Stigtomta

Dagarna innan övergången till december har Stigtomta klätt sig i fullskalig vinterskrud. Det har varit kallt ett tag men med snö på marken och i träden ändrar omgivningarna karaktär "på riktigt". Och det är onekligen tacksamt ur ett fotografiskt perspektiv även om det för mig som icke-vinter-människa tar emot att erkänna detta faktum.






Min ambition att ta dagliga promenader för att hjälpa till i återhämtningen efter den långa sjukhusvistelsen kräver en viss självdisciplin. Samtidigt har de senaste dagarna bjudit på en hel del solsken vilket underlättar när ytterdörren ska öppnas. Dagens lilla runda hade snömotiv som tema och allra mest hemma på Rogstorpsvägen.




För att få variation valde jag denna torsdagsförmiddag att gå ett halvvarv på Tängstaområdet. Mina broddförsedda kängor är jättebra men jag borde nog försöka få fatt på en ispigg till min krycka, den halkar iväg emellanåt. (Problemet är att jag fick kryckorna av en fysioterapeut på Målarsjukhuset och därmed har jag ingen naturlig kontakt på min vårdcentral för att be om en komplettering av kryckorna.)






Vi gör oss redo för mer snö under andra hälften av denna torsdag. Därefter blir det väl min uppgift att tjata på övriga familjemedlemmar tills det är skottat utanför huset. För motionens skull borde jag kanske skotta själv men det är inget alternativ just nu med tanke på hur svag jag är i höfterna och benen. Tittar jag i SMHI-appen så är det fortsatt vinter den kommande 10-dagarsperioden.

Frubäcken i Stigtomtas utkant




Under onsdagseftermiddagen fyllde jag på fågelborden för första gången denna vinter och nu väntar jag ivrigt på att fåglarna ska hitta tillbaka till "mina" solrosfrön. En fin vinterdag finns det därmed tänkbara fotomotiv utanför köksfönstret vilket kan göra att det är värt att rigga kamera och teleobjektiv på det gimbal-försedda stativet och försöka fota några tappra övervintrare. Torsdagens vinterväder bjuder enligt bondepraktikan på en jul som kommer att slaska, så nu vet vi det ...

8 kommentarer:

  1. Fina vintervyer, alla bilder skulle kunna vara från Tungelsta, samma typ av bebyggelse. Jag har glömt bort att köpa fågelfrön vilket upprör både fåglar och ekorrar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stigtomta är ett villasamhälle med ett fåtal flerfamiljshus, ca 2000 invånare har jag för mig att vi är.

      På de 30 åren som vi bott i Stigtomta har jag aldrig sett en ekorre inne i samhället. Lite trist, de är underhållande att titta på. Däremot finns det trevligare djur än ekorrar, de brukar vara rovgiriga mot både fågelbon och runt fågelborden.

      Radera
  2. Åh så roligt att få se mitt barndomshem, och hela Rogstorpsvägen, i vinterskrud! Vi känner ju inte varandra, men jag brukar följa din blogg och känner att det är en lättnad att se att du är på benen igen! God Jul!
    Britt-Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du fick se några färska bilder från Rogstorpsvägen, det är det närmaste fotomotivet men brukar inte dyka upp så ofta här i bloggen.

      Jag har hittills upplevt en tämligen komplikationsfri leukemibehandling och är tacksam för den aktuella statusen. Om det fortsätter på den inslagna vägen hoppas jag på att även rehabiliteringen av mina höfter ska gå framåt så att jag kan ta lite längre promenader så småningom.

      God Jul!

      Radera
  3. Hej, är också en anonym följare och tidigare stigtomta-bo som uppskattar din blogg! =) Tänkte höra om du har några bilder kvar från den gamla skolan? Jag gick där 94-01 och det enda som är kvar idag är ju tyvärr bara gamla förskolan, gympasalen och gula villan. Hade varit underbart med bilder på gamla matsalen, de sunkiga barackerna och gamla tornet med den livsfarliga "brandstången" :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack, vad trevligt att tidigare Stigtomtabor hittar till bloggen. Jag har en del bilder från skolan men de allra flesta bilderna tog jag nog i samband med att den nya skolan byggdes. Om du tittar högst upp i högerkolumnen på bloggen så finns det ett sökfält, skriv "Stigtomta skola" där så radas ett flertal blogginlägg upp där jag i texten nämner skolan (och oftast med några bilder som illustration). Inte perfekt och det du efterfrågar men ändå några bilder som stöd till det egna minnet. :-)

      Radera
    2. Ja jag såg det, var ändå några gamla bilder från skolavslutningen på gräsmattan och liknande som uppskattas - jag får väl titta på omslagen till några gamla skolkataloger för fler bilder. Såg att du bott i Bullerbyn mellan 93-99 också, då har du säkerligen åkt förbi mig och mina kompisar när vi spelade bandy längre upp på Pegevägen och fick hålla oss undan när bilarna kom :D

      Mvh Jim

      Radera
    3. Det är möjligt att jag har några fler bilder från gamla skolan undangömda på någon hårddisk men nu är det några år sedan våra egna döttrar gick där.

      Jodå, jag kan säkert ha behövt köra extra försiktigt på Pegevägen för att det lirades boll på Pegevägen. Härligt med spontanidrott!

      Radera