söndag 13 oktober 2019

Höst vid länslasarettet

På min väg till Rosvalla under tidig lördagseftermiddag stannade jag till en kort stund vid lasarettsområdet. Jag ville passa på att ta några bilder när fortfarande höstfärgerna fanns kvar vid den gamla länslasarettsbyggnaden. Mitt besök inleddes dock i strilande höstregn, inte helt optimalt när objektivet på kameran var min ultravidvinkel med en enormt välvd frontlins som inget hellre vill än att suga åt sig minsta lilla vattendroppe.




Länslasarettsbyggnaden uppfördes 1914 (invigdes 1915) och tog över rollen som lasarett i vår stad efter det som idag är Landstingskansliet. Dessförinnan låg lasarettet vid Sankt Annegatan. Jag vill ju ha koll på det som är min arbetsgivare nuförtiden, även om vi sedan årsskiftet 2018/19 heter Region Sörmland.

I den vänstra grindstugan växte Ulf Peder Olrog upp under tonåren


Jag tycker att den gamla länslasarettsbyggnaden inklusive de två grindstugorna är utomordentligt vackra byggnader. Det kan jag inte riktigt påstå om den nya lasarettsbyggnaden som sträcker sig högt över alla andra huskropparna sedan 1967.

Länslasarettet i Nyköping


Tyvärr var det mulet under den korta stund jag gick runt i det äldre lasarettsområdet. Bilderna hade mått bra av lite lyster som solsken bidrar med. Nu fick jag i alla fall en solskenshistoria att visa men då var det dags för mig att hoppa in i bilen och fortsätta till den fotbollsmatch som jag skulle fotografera med start klockan 14.00.

Höst vid det gamla länslasarettet i Nyköping
Och äntligen tittade solen fram

Jag har tagit bilderna i dagens blogginlägg med min nygamla Canon 1D X samt mitt tidigare nämnda Sigma 14 mm-objektiv. Självklart är ivern stor hos mig att testa dessa grejor så mycket det går. Om inte bilderna blir bättre av att köpa ny fotoutrustning så få man i alla fall en rejäl inspirations-boost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar