lördag 12 oktober 2019

Petitesser och selfies

Jag laddar under lördagsförmiddagen för en fullskaligt test av mitt nya kamerahus. Nytt och nytt, det är ju ganska rejält begagnat men ändå nytt för mig. Faktum är att jag endast äger två kamerahus som är nyare än min Canon 1D X. När jag skaffade min 5D Mark IV var den modellen ett år gammal och det är det modernaste kamerahus i min arsenal. Utöver den har jag ju min 7D Mark II som kom åren mellan 1D X och 5D Mark IV. En APS-C-sensor är vad den är och inte något jag riktigt kan förlika mig med tillsammans med de objektiv jag äger.

Spegelselfie under fredagskvällen
Märkesreklam och skallig gubbe

Under tidig lördagseftermiddag är det fotboll som står på menyn. Jag närmar mig denna match med skräckblandad förtjusning. Ska mitt nya sportkamerahus visa sig dugligt? Förmodligen. Har jag koll på kameran och hur den ska skötas och manövreras på bästa sätt? Antagligen inte.

Körsbärstomaterna har nog gjort sitt

Mycket i menyerna och inställningarna i 1D X är bekant för mig som hyfsat inkörd Canon-ägare. Huset står för en mix av nytt och gammalt som jag redan äger. Det handlar i mångt och mycket om att lära mig vad som är unikt och specifikt för just detta kamerahus. Och sedan måste jag vänja mig vid knapparnas placering, en nog så viktig sak när man i flykten ska ändra inställningar eller manövrera funktioner på kameran.

Höstfärger utan att det är visset


I slutänden handlar det om att ta någorlunda anständiga bilder. Skärpan behöver sitta på tillräckligt många bilder, exponeringarna behöver vara under kontroll och färgerna får gärna överensstämma med den verklighet jag tolkar genom mina ögon. Innehållet i bilderna och tolkningen av motiven är det jag som står för, inte kamerautrustningen.

Nederbördstider. Gudskelov.


Uppvärmningen hemma i trädgården med macroobjektivet får ses som fortsatta tester av kamerahuset. Nu ska stora ryggsäcken packas och siktet ställas mot en av Rosvallas aptråkiga konstgräsplaner. (Tråkigt eftersom det är så oerhört fula bakgrunder för fotbollsfotografering.)

Blir bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar