söndag 12 juni 2022

40 mm-test

Lördagen den 11:e juni var verkligen dagen efter. En återhämtningsdag efter fredagens studenthysteri. Och även en vilodag för mig som fick gå och stå onödigt mycket när vi skulle traska runt i Nyköping mellan utspring, kortege och parkering. Hur som helst så kände jag att en liten promenad inte kunde skada när lördagen övergick till kväll.


Jag riggade mitt senaste objektiv-inköp på ett av kamerahusen (min "fullformatare" 5D Mark IV). Det lilla pannkaksobjektivet Canon EF 40 mm hade legat i bokhyllan sedan det begagnade objektivet levererats. Jo, en handfull bilder tog jag direkt när det packats upp men sedan har detta objektiv förblivit orört. Nu var jag nyfiken på både utsnitt och optiska egenskaper.


Denna blåklintsbild är kraftigt beskuren


De flesta av bilderna i detta inlägg är hyfsat obeskurna och tagna med största bländaröppning som för objektivet är f/2,8. Japp, det vinjetterar kraftigt på största bländaröppning men det kände jag ju till utifrån tester och recensioner. Inget större problem för mig, jag stör mig inte på detta.


Även denna bild är ganska hårt beskuren

Bakgrundsoskärpan känns riktigt bra och motljusegenskaperna tycks helt okej. Det fjuttiga lilla objektivet en närgräns på 30 cm så det går att ta kanska tajta detaljbilder. Det går att köpa ett motljusskydd till objektivet men det följde inte med när jag köpte denna begagnade glugg via Cyberphoto.





Med de fyra avslutande faluröda bilderna får det räcka för denna gång. Ett dugligt objektiv som tyvärr inte finns att köpa nytt längre då det utgått ur Canons sortiment. Jag hoppas fortfarande på att fler pannkaksobjektiv utvecklas till deras nyare spegelfria kamerahus eftersom det kan vara skönt att släpa på så lite som möjligt i vissa situationer.

2 kommentarer:

  1. Så litet att man alltid kan ha det med sig. Hittills har jag endast använt mitt Viltrot-objektiv på min spegellösa kamera. Ett 85mm-objektiv Helt klart värt pengarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden får utvisa om objektivet blir en favorit eller inte. För mig är mitt simpla 28 mm-objektiv en oväntad favorit, likaså är det något med min gamla kamera 1D Mark III (lastgammal och lågupplöst) som gör att jag fortfarande kan hålla den lite extra nära hjärtat.

      Radera