lördag 25 juni 2022

Midsommar precis som förr

Det går faktiskt att referera till "förr" som att det var för tre år sedan. Det är ju så länge sedan som många evenemang, arrangemang och sammankomster fått vänta sedan de senast kunde genomföras. Nu i bakvattnet av den tvååriga pandemiprövningen ska vi återuppväcka traditioner vilket bevisats gång efter annan varit väldigt efterlängtad av många.




Midsommarhelgen 2022 var därför extra generös med vädret och det var ju schysst att visa denna hänsyn istället för att bjuda på ensiffrig temperatur, nederbörd och styv kuling. För delar av Team Jansson innebar detta års firande under Midsommarafton ett visst mått av återhållsamhet och stillsamt lugn. Förra året tillbringade jag midsommarhelgen på Karolinska sjukhuset i Solna så jag var detta år glad för allt som inte innebar sjukhussäng, intravenöst intag av mediciner och dränageslangar.




Sedan början av 2000-talet har vi jobbat i samband med midsommarfirandet som Stigtomta IF arrangerat. Det blir ju så när man har barn i fotbollsverksamheten och dessutom själv ska föregå med gott exempel som ledare i föreningen. Detta år är faktiskt första gången som vi kunde strosa ner till Stigtomta IP på nästan 20 år och inte ha några som helst förpliktelser annat än att vara generösa med de egna pengarna i lottståndet.




Det var varmt, folkfest och många igenkännande "morsning" på och bredvid fotbollsplanen denna fredagseftermiddag. Pilkastningen, chokladhjulet, sponsorlotteriet, kiosken, fiskdammen och bollsparkandet kändes igen som inslag från förr. Pandemin har satt spår men inte på upplägget då Stigtomta IF rustar för firande.






Efter en timme på den dallrande varma fotbollsplanen strosade vi hemåt igen i sakta mak. Alla rörelser renderade i svettningar. Jag valde att ta med mig en av mina kameror samt mitt 24-70 mm-objektiv. Viktigt att inte gå oklädd bland folk ...

Ha nu en fortsatt fin midsommarhelg!

4 kommentarer:

  1. Hade tänkt fira med brorsan men han orkade inte ta sig hem från Barcelona. Så jag cyklade genom ett tomt Stockholm vilket kändes lite ovanligt. Ditt entimmesfirande känns ju lite smart i hettan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En resa från Barcelona är ju onekligen inte gjord på en kafferast. Så jag förstår om det inte blev av (även om en svensk midsommar ändå är något alldeles speciellt ...)

      Nu är värmen kämpig, särskilt för mig som trivs allra bäst då det är 18 grader om mulet. Uppepå detta så blommar varenda grässtrå vilket känns för mig som allergiker.

      Radera
  2. Låter jobbigt. Jag gillar värmen och har inga egentliga allergier. Brorsan skickar ofta bilder från balkongen i Spanien. Det växer bra där. Han var för övrigt den första hyresgästen i huset vilket är lite coolt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Söker man sig till Barcelona har man nog inget emot rejäl sommarvärme. Men för att det ska växa bra i värmen behövs också en hel del vatten vilket allt oftare är en bristvara även här uppe i Skandinavien.

      Radera