söndag 5 juni 2022

Studenternas flottrace längst nedre delen av Nyköpingsån

Pingstdagen 2022 var verkligen rätt dag om man nu nödvändigtvis ska bada i Nyköpingstraktens äckligaste vatten. Sommarvärmen var påtaglig och lockade ut ännu fler människor till det pandemirestriktionsfria myller som studenternas traditionella flottrace bidrog till. Jodå, delar av familjen Jansson var ju där också och myllrade.

Lotsen i Nyköpings hamn är epicentrum för studenternas festligheter denna försommar

Anita och Alva gör stadens gator lite osäkrare

Startplatsen för studenternas flottrace strax nedströms Storhuskvarn

Vi var nog ändå ganska nöjda med att familjens student Lovisa valt bort deltagandet i flottracet. En inte helt problemfri färd väntar de som vågar. Det handlar inte bara om kastade ägg, mjöl, rutten fisk, hundskit och allt vad som flyger genom luften mot flottarna och dess besättningar. En och annan storsten väntar den som inte lyckas hålla farkosten i upprätt läge på färden ner mot stadsfjärden.

Lovisa

Lovisa med kompisen Line

Inte Lovisa men en fin samling rhododendron-blommor

Jag förvånades över att det var sååå mycket åskådare som kantade ån hela vägen ner till hamnbassängen. Vi har sett detta race någon gång tidigare men kanske har jag förträngt hur populärt det varit att beskåda. Nu fick vi försöka hitta en liten lucka mellan huvuden och axlar på människorna framför oss för att se något av flottarna.





Huvuddelen av bilderna på studenterna nere i vattnet fotade jag med mitt 100-400 mm-objektiv. Men tyvärr blev det knasiga vinklar, suddiga skallar och öron i förgrunden på var och varannan bild. Nåväl, det var en härlig dag att vara utomhus på så det gick ingen direkt nöd på någon av oss. Efter en glass i hamnen kunde vi åka hemåt igen, en erfarenhet rikare.


Lite extra kul var det ju att Alva klätt ut sig till bajamaja dagen till ära ...

Jag har ett 50-tal bilder på flottarna i årets race och du hittar bilderna HÄR >>>

Nu kör vi hela vägen in i kaklet med återstoden av studentfirandet 2022.

6 kommentarer:

  1. Ha ha, Bajamaja-kommentaren fick mig att skratta rakt ut, katten undrade genast vad som var på gång. Jag gissar att det var mer folk än vanligt eftersom vi nu verkar leva i en tid efter pandemin. Ska kolla in alla bilder nu. Ett grattis till studenten också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fotade en bild på Alva med bajamajorna ett hundratal meter bakom oss, då insåg jag att hennes linne hade exakt samma nyans som de där avträdesanordningarna. Ja, jag skrattade också.

      Nog märks det en uppdämd hunger efter arrangemang och möjligheter att träffa folk nu när pandemin "är över". Just nu är snarare skräcken att bli Covid-sjuk igen, dels för att studentfirandet i familjen skulle haverera och dels för att jag nog inte vet hur jag skulle få tag på pålitliga tester.

      Radera
  2. Missade evenemanget i år. Under mitt studentår anno väldigt länge sedan, fanns inget som detta och andra tillställningar som studenterna idag kan glädjas åt och med. Efter år av studier är de värda lite lek och skratt. Vuxenlivet väntar, men låt det vänta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer, inte sjutton höll vi på med allt detta som studenterna nuförtiden sysslar med. Man kan knappast påstå att det är pigga ungdomar som tar studenten idag. De är slitna efter "studentveckans" alla fester och påhitt. Nu är de på upploppet men målgången är inte förrän på söndag då studentbalen äger rum.

      Radera
    2. När jag tog studenten hände ingenting. Farsan kom förbi gymnasiet för att köra mig hem. Inga studentfester och inga studentmössor. Fyra år senare tog brorsan studenten och då hade det börjat röra på sig.

      Radera
  3. Ogillat att skriva anonymt, så kommentaren ovan var min :)

    SvaraRadera