onsdag 14 oktober 2020

Fiskeläge och rökeri

Den minimala karavanen bestående av två bilar, 6 stycken personer och en liten trasselsudd till hund tog sig under fredagen från Folhammars raukfält norrut mot Grynge. Det uppenbara med den platsen är den långa sandstranden, alla rabbisar i nyponbuskaget och stenhusen med tillhörande utedass som bildar ett fiskeläge. Hur soligt det än må ha varit denna lata, lediga dag så var ingen av oss sugen på ett dopp i Östersjön. Oktober är inte riktigt den optimala bad-månaden.

Grynge fiskeläge. En stycke Bosse i bildens nederkant.








När det gäller fiskelägen på Gotland finns det att välja på. Jag har varit vid ett fåtal, några minns jag namnet på andra har jag förträngt. Mina två favoriter hittills är Helgumannen på Fårö och Grostäde längst Stenkusten. Med tanke på hur många fiskelägen som jag ännu inte sett ska jag kanske vara lite försiktig med min gradering.

Panoramabild över Grynge fiskeläge

Vi gick vidare mot sandstranden och sög in havsluften i våra lungor. En och annan rabbis smet in djupare bland nyponbuskarna utan att vårt hundsällskap rörde en enda muskel för att stoppa dem. Under denna Gotlandsresa hade jag inte med mig något längre teleobjektiv än 85 mm-gluggen så det var ingen mening med att lurpassa på någon kanin för att ta en bild.




Vid det här laget började det kurra i våra magar och vi styrde mot nästa resmål. I Katthammarsvik finns ett rökeri med tillhörande restaurang. För den som gillar fisk är detta ett givet stopp om man är i Östergarns-området och vi avnjöt en ytterst god lunch. För egen del blev det fisksoppa, gott så att jag blir lite knäsvag av att tänka på den.

Piren vid Katthammarsvik


Vår lilla grupp splittrades vid Katthammarsvik. De två bilarna åkte visserligen tillbaka mot Visby men den ena bilen skulle proviantera för en gemensam middag i Brissund medan den andra bilen tog sikte mot Visby för att njuta av solnedgången. Mer om det i nästa blogginlägg (och då vet du i vilken bil jag färdades).

2 kommentarer:

  1. Fisksoppa. Blir inte bättre. Snygg bild på träd och pir. Alltid kul med panoramabilder, i alla fall om man är fotonörd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den soppan var 100%!

      Panoramabilder går an när man kan ta bra hjälp av Photoshop. 🙂

      Radera