lördag 17 oktober 2020

Utfodra är andemeningen

Blogginläggen efter förra helgens Gotlandsbesök har nu nått sitt slut. Jippi kanske vissa tycker medan jag upplever det som lite trist. Så länge det finns bilder att visa och ord att skriva så kan jag klamra mig fast vid minnena, hålla dem vid liv.

Nära-fågel-upplevelse i Almedalen

Vi avslutade den guidade rundvandringen i Visby vid Almedalen. Regnet hade upphört och vi hade en påse med bröd i händerna. I dammen vid Almedalen finns fåglar, många fåglar. Bröd plus fåglar kan vara en pensionärsindikator.




Jag såg fotografiska möjligheter när mitt promenadsällskap matade änderna och måsarna. Med ultravidvinkelobjektivet på kameran och så låg kameravinkel som möjligt kunde det bli spännande bilder. Fåglarna var inte direkt rädda när ivern att få i sig en brödbit tog över. Jag ställde in fokusområdet i kameran så brett jag kunde och chans-fotade med kameran på sträckta armar ner mot gräsmattan. I dessa sammanhang önskar jag att jag hade haft en kamera med vridbar bakre display.









Utfodringen av fåglarna påminde oss om att även vi behövde mat i magarna. Vi lämnade Almedalen och sökte oss upp till Österport där vi satte oss på ett fik med allt från goda pajer till grillmackor och andra lättare lunchalternativ.




Denna bild är tagen med mitt 85 mm-objektiv (inte med ultravidvinkeln)

De två sällskapen skiljdes åt och på lördagskvällen gick Team Jansson från hotellet till stadskärnan i jakten på en middagsrestaurang. Vi hamnade slutligen på Munkkällaren där middagen intogs. Tidig väckning på söndagsmorgonen för att hinna checka in på färjan som lämnade kajen klockan 07.45.

Tack för visat intresse.

2 kommentarer:

  1. Jag känner den typiska "doften" från bakom min Samsungskärm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Doftskärm är kanske inte värt att vidareutveckla? För- och nackdelar där nackdelarna riskerar att ta överhanden.

      Radera