måndag 12 oktober 2020

Resan är en del av upplevelsen

För varje gång som jag åker till Gotland känns färjeresan allt kortare. Däremot måste jag nog tillstå att bilvägen mellan Stigtomta och Nynäshamn är exakt lika lång och påfrestande gång efter gång. Den senaste helgen spenderades på ön där ute i Östersjön och det var sannerligen en välkommen tripp.

Lovisa och Alva på färjan under torsdagskvällen

Vis av erfarenhet bokades denna Gotlandsresa i allra sista stund. I slutet av februari bokade jag en resa för fyra av oss i Team Jansson och det var tänkt att vi skulle åka iväg några dagar i månadsskiftet april och maj. Vi vet alla hur det gick med den saken ... Nu ville jag vara säker på att inga ytterligare pandemi-restriktioner skulle slå till och att vi i familjen var friska, bokningen gjordes på måndagen och när torsdagskvällen var kommen så drog vi iväg.





Någon bil kunde vi inte få med oss på resan. Det var ingen lämplig färjeavgång som hade några platser kvar för personbilar. Med tanke på hur sent jag bokade så var jag tacksam att det fanns plats för oss på färjan och på Scandic Hotell i Visby. Att vi fick åka sent på torsdagskvällen och bege oss hemåt igen svintidigt på söndagsmorgonen gör ingenting. Vi kom iväg till Gotland, det var huvudsaken!

Färjeterminalen och Visby en stund innan soluppgången under söndagsmorgonen

Jag ska försöka redogöra för de intensiva dagarna på Gotland i några kommande blogginlägg. Detta korta inlägg är huvudsakligen en introduktion och en presentation av själva resandet. Om det nu är något att skriva om ...


Färjan från Nynäshamn till Visby gick klockan 20.45 på torsdagskvällen. Vi anlände till Visby klockan 00.00. På söndagsmorgonen fick vi knata iväg från hotellet till färjeterminalen i ottan eftersom färjan avgick från Visby klockan 07.45 (och man måste checka in senast 30 minuter innan avgång om man reser utan bil).




Häll koll på bloggen de närmaste dagarna så blir det en rejäl dos Gotland. Mestadels snapshots, turistbilder och en och annan bild för familjealbumet men kanske det kan vara uthärdligt även för en bredare publik. Det är min förhoppning.

2 kommentarer:

  1. Alltid intressant med Gotlandsbilder. Ni valde rätt tid att åka verkar set som. Inställda turer nu på grund av hård vind.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu en anledning till den sena bokningen av resan. Vi hade ganska okej vindförhållanden på ditresan och väldigt lugnt hav på hemresan. Däremellan var det rejält blåsigt på fredagen och påfrestande regnigt under lördagen.

      Radera