torsdag 25 juli 2019

Bomans glass lockade oss till Trosa

Det blev ännu en dag med skyhöga temperaturer och en sol som obarmhärtigt lyste från en molnfri himmel. Efter lite hemmapyssel öppnade eftermiddagen upp för ett äventyr i miniformat för 50% av familjen Jansson.

Trosa

Vi åkte E4:an norrut och siktade in oss på Trosa. Den lilla pärlan vid Östersjön som lever upp lite extra under sommarmånaderna. Trosaån sätter definitivt sin prägel på orten tillsammans med den gamla träbebyggelsen som kantar vattendraget i dess sträckning ner mot havet.

Självklart åt vi av den hemmagjorda glassen från Bomans

Jag kan erkänna att jag gärna ville smaka av glassen som går att köpa hos Bomans Glass. Och en promenad i gästhamnen och längst Trosaåns kanter är ju en given turistsysselsättning när man är på besök i Trosa. Jag kan inte så mycket mer om orten och är där extremt sällan om man undantar besöken vid charmiga Skärlagsvallen, fotbollsplanen som är inkilad i ett villaområde ganska nära centrum.





Torsdagens turistbilder tog jag med min Canon 5D Mark IV samt med mitt 17-40 mm-zoomobjektiv. När jag i efterhand tänker till så inser jag att jag hade kunnat skriva på mitt polarisationsfilter också. På så sätt hade jag kunnat förstärka den blå himlen ännu mer. Nåväl, det kändes ändå inte helt nödvändigt. Snapshots mitt på blanka eftermiddagen när ljuset är som hårdast ger inga kioskvältarbilder hur man än vänder och vrider på det.

Stockrosornas tid är här och på så sätt påminner Trosa om ...
... Visby, Ystad och några av västkustens små pärlor

Det var fler än tre stycken Jansson som besökte Trosa denna torsdagseftermiddag. Kanske var alla dessa människor lika ivriga som jag att komma undan den brännande solen och strandens passivitet. Till Trosa kommer man inte nödvändigtvis med bil, det var väldigt fullt i gästhamnen där den ena lyxbåten efter den andra låg och skavde fendrar mot kajkanterna.

Högre upp i Trosaån är det småbåtar som gäller

Dagen till ära var det veteranbilsträff i hamnområdet


Vi traskade runt en god stund och stannade även på ett litet fik för en kopp kaffe och en flaska vatten. Vätskepåfyllning när det är så varmt som denna dag är nödvändig.


Alva och Anita utgjorde mitt utflyktssällskap denna gång

Vi hade en tid att passa inne i Nyköping och var tvungna att åka från Trosa vid 17.15-tiden. Senare denna torsdag blev det kvällsbad vid Rinkeby (mellan Stigtomta och Jönåker) och det innebar premiärdopp för undertecknad detta år. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge ...




De närmaste dagarna ska värmen fortsätta. Vad fredagen har att erbjuda i aktivitetsväg har jag inte en aning om. Lördagen och söndagen är bokade och vikta till sportfotografering. (Söndagens ishockeyfotografering inne i Rosvallas stora ishall känns faktiskt otroligt lockande!)

2 kommentarer:

  1. Min plan var att ta M/S Flora till Trosa,men den lilla båten som utgår från Nynäshamn var utåld den här veckan. Så jag får nöja mig med dina bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ändå väldigt trevligt med båtresa till Trosa. Jag förstår dock att det är utsålt; dels beroende på att det är mitt i semestertiden för ALLA och dels för att vädret är som det är just nu.

      Mina Trosabilder är väldigt mycket turistbilder. Om man hade denna miljö tillgänglig på ett enklare sätt skulle bilderna tas i "perfekt" ljus och kanske skulle motiven sorteras ut annorlunda också. Men så är det med turistbilder, man tar dem där och då.

      Radera