tisdag 30 juli 2019

Kvällsfotografering nära Viks Säteri

Kanske beror det på semesterledigheten. Kanske har det med det nyligen införskaffade objektivet att göra. Eller så är det så enkelt att årstiden bidrar till lusten att fotografera. Sannolikt är det en kombination av dessa tre företeelser som bidrar till att det suger i fotografi-tarmen för närvarande.

Riggad 400 mm-glugg med kvällshimmel i bakgrunden

Häromkvällen var familjen och badade vid Rinkeby som är en badplats mellan Stigtomta och Jönåker. På vägen hem från badet tog vi vägen via Viks Säteri och då insåg jag potentialen i landskapet vi passerade. Jag bestämde mig under tisdagskvällen att plocka ihop diverse fotoutrustning och ta den korta bilturen till de böljande kullarna för att fota i solnedgången. Om det skulle dyka upp något djur tyckte jag att det kunde vara intressant att ha med mitt 400 mm-objektiv. Och självklart kom det fram ett eller annat djur under kvällen. Tyvärr på alldeles för långt håll för brännvidden (med eller utan telekonverter).

Duva till vänster och rovfågel till höger

När skymningen blev påtaglig kom även några däggdjur fram på fältet framför mig. Nu visade det sig definitivt att jag hade för lite brännvidd för att lyckas med bilderna. Dessutom glömde jag att aktivera bildstabiliseringen i objektivet, något som ju kunde ha underlättat för fotografering av motiv på långt håll och med ganska lång slutartid (trots stativmonterad utrustning).

Kronhjortshind som kliver fram genom sädesfältet

Hinden fick efter en liten stund sällskap av sin kalv

Bästa upplevelsen denna kväll blev när en hare kom utfarande från skogsbrynet. Varför? En räv jagade efter den. Tyvärr blev inte bilderna något att hänga på väggen men jag väljer ändå att publicera ett par av dessa bilder som en påminnelse om denna speciella naturiakttagelse. Räven gav upp väldigt snabbt och haren satte sig på bakbenen och spanade ett par gånger innan de valde var sin väg vidare in i skymningen.

Räv och hare i en ganska odramatisk jakt som slutade med att räven lommade iväg utan byte


Jag kommer att publicera ett par blogginlägg ytterligare efter tisdagskvällens lilla utflykt. Solnedgångar är alltid trevliga, likaså sädesfält och växter i skenet av en nedgående sol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar