lördag 20 februari 2021

Är Stjärnholm vid vägs ände?

Efter mitt torsdagskvällsbesök vid Stjärnholm kan jag uppriktigt säga att jag kommit till vägs ände när det gäller uppslag för kvällsfotografering i Oxelösunds kommun. Vad ska jag nu fördriva tiden med under Alvas fotbollsträningar? Fotografering är beroende av ljus, om naturens egen ljuskälla solen tackat för sig behövs artificiell belysning. Elbelysning är av eller på och ger inte samma fantastiska skiftningar som solen vid uppgång och nedgång. Trots kölden har vi haft en period med riktig finvinter och snön har täckt trädens grenar och husens tak. Scenerna i det stadsnära landskapet har varit finemang att fota.

Stjärnholms stiftsgård

Godset som blev herrgård, slott och slutligen stiftsgård ligger förträffligt vackert längst in i en havsvik. Vid Stjärnholm hittar vi även ett större stall men även en vitkalkad kyrkbyggnad. För den som åker på någon av de två vägarna mellan Nyköping och Oxelösund utgör Stjärnholms byggnader ett blickfång och ingen kan ha undgått att notera platsen.




Jag har stannat till vid Stjärnholm för att fotografera flera gånger tidigare. Då har det skett utan snö och i dagsljus. Omgivningarna och motiven passar utmärkt för en promenad med kameran som sällskap. Min favoritårstid i området är trots allt hösten då de stora lövträden iklätt sig de varmaste av naturens färger.

Stjärnholms kyrka


Vid mitt besök var det ovanligt rörigt i kanten av paddockarna och stallområdet. Renovering av stallet pågår och att tältstall är uppställda för att hysa in hästarna under tiden. I trakterna runt Nyköping finns inte många fler större ridstall i skrivande stund och det gör Stjärnholm extra viktig för de som är hästintresserade.

Jag hoppas på att kunna återkomma någon gång och då ge hästarna lite fotografisk uppmärksamhet.

3 kommentarer:

  1. Fint med belysningen vid kyrkan. Har du testat ljusmålning med en ficklampa? Vifta omkring med bländare 22, iso 100, bulb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har testat att ljusmåla vid ett par tillfällen. Båda gångerna med mobiltelefonen (i brist på annat). Dels så gjorde jag mönster i luften med mobiltelefonens ficklampa och dels har jag belyst ett motiv med mobiltelefonens ficklampa. (Båthytten i slutet av blogginlägget när jag härom veckan var vid Gamla Femöre och fotade fyren samt Oxelösunds hamn.)

      Radera
  2. Aha. Jag testade en gång för några år sedan men insåg att det fanns andra fotografer som gjorde det mycket bättre.

    SvaraRadera