fredag 26 februari 2021

Allez allé

Tänk så otroligt mycket som hinner hända på bara en vecka. När jag tog en kort promenad efter arbetsdagens slut på fredagseftermiddagen påmindes jag om mitt besök vid Stjärnholms stiftsgård förra torsdagskvällen. Då var det vinter, bitande kallt och en hel del snö. Nu är det istället 10 plusgrader, snöfritt sedan flera dagar och vår.

Snödropparna utanför farstukvisten slog ut genom snön redan förra helgen

Om naturen utsatts för ett snabbt skiftande ombyte så måste jag säga att det inte smittat av sig på mig. Arbetet hemifrån huset egna lilla kontor rullar på dag efter dag, vecka efter vecka och är en aning torftigt. I år har jag varit på Nyköpings-kontoret en gång och det var första dagen efter jul- och nyårsledigheten. November och december innebar i stort sett arbete från hemmakontoret tre dagar i veckan.


Mina arbetsuppgifter kan jag lösa helt på distans. Och om jag åker till kontoret i Nyköping eller Eskilstuna är det inte säkert att jag träffar några av de jag jobbar tillsammans med i förvaltningarna. Men charmen med korridor-snack, fikarums-ljug och pulsen på en arbetsplats kan jag sakna något alldeles väldigt. När jag försöker samtala med mig själv hemma vid kökets kaffebryggare saknas spänsten och dynamiken i samtalen på något sätt.

Allez allé 1

Allez allé 2

De många digitala mötena avlöser varandra. De är trots allt välkomna för då får man i bästa fall chansen att prata några ord med andra i samma organisation. Förvisso pluggar båda de hemmaboende döttrarna på distans just nu men de har ju sina digitala distans-lektioner. Vi ser varandra som hastigast i köket om våra lunchraster synkar.

Rännil från den stora snöhögen på vändplanen

Om våren inte imploderar kommer den närmaste tiden att innebära allt ljusare dagar och en begynnande grönska. Men vi befinner oss i en tid på året då det inte är konstigt om vintern gör comeback. Jag väljer "go with the flow".

2 kommentarer:

  1. En och annan släng av vinter blir det nog. Jag hackade bort is från trappan för ett par dagar sedan och i går satt jag ute i solskenet och fikade på samma trappa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi laddar för en tid med stora variationer som vi får förhålla oss till. Bakslag är ju inte ovanliga på våren. Mars kanske inte helt ska sägas tillhöra våren och då är det ju inga bakslag om det återgår till vinter emellanåt?

      Radera