torsdag 11 februari 2021

Fyren vid Gamla Oxelösund

Det finns egentligen inte så väldigt mycket att berätta om när det kommer till torsdagskvällens fotografiska prövning i grannkommunen. Det mesta är redan berättat, prövat och redovisat. Vinterkväll, kyla, stativutmaning, Oxelösunds hamn, långa exponeringstider och på-gränsen-till-köldskador är som en repris eller repig LP-skiva.

Oxelösunds hamn sedd från Gamla Oxelösund


Fyren i Gamla Oxelösund

Måtte våren komma snart. Jag klarar snart inte av att hitta vettiga tidsfördriv i Oxelösund på torsdagskvällarna när yngsta dottern tränar fotboll. Nu när det blivit prövande kallt har de lyckligtvis hittat en inomhushall att bedriva träning i men det hjälper ju inte direkt mig om jag vill göra något annat än att titta på ideliga bollövningar och armhävningar.


Mina uppslag för fotografering i Oxelösund börjar tryta. Denna gång blev bilderna väldigt snarlika de jag tog för några veckor sedan. Stativ och långa exponeringstider med vidvinkelobjektiv som ger stjärnformationer i belysningsstolparna vid Oxelösunds hamn.



Ett byte från 28 mm-objektiv till 14 mm-ultravidvinkel var det enda jag bemödade mig med i kampen mot elementen och mitt ingrodda stativhat. Isen låg på mycket av vattnet nere vid Gamla Oxelösund och mot baksidan av industrihamnen.



Jag konstaterar att det kommer några ännu kallare dygn framöver. Håll i och håll ut, på flera fronter med andra ord.

4 kommentarer:

  1. Hej, bild nr. 2 är synnerligen tilltalande! De andra är också mycket bra, men tvåan är bäst.
    Trevligt att se kvällsbilder härifrån, för själv tar jag mig inte ut på vinterkvällar för att fotografera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag håller helt klart med om att bild nummer två har bäst balans, komposition och del-komponenter.

      Nej, om det inte vore för att jag måste skjutsa den fotbollstränande dottern på torsdagskvällarna så hade jag garanterat suttit kvar inomhus på vinterkvällarna. Det är inte helt friktionsfritt att fotografera när mörkret fallit.

      Radera
  2. Gillar också bild nummer två. Tredje bilden utan en kran som rör sig är nog min favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev förvånad över hur mycket is det bildats sedan jag var vid Gamla Oxelösund senast. Men om jag tänker efter är det kanske ett par veckor sedan och det har ju varit väldigt kallt hela tiden sedan dess. Isen bidrar en hel del i några av bilderna och erbjuder något annat att titta på än en svart havsyta.

      Radera