tisdag 9 augusti 2022

På äventyr norrut del 1; Steam Hotel

Var och en tillbringar sin semester efter egna val och idéer. I sociala medier blir tyvärr även semestern någon slags tävling och underlag för jämförelser med andra. Jag är inte ett dugg bättre när jag under den senaste veckan har lagt ut bilder på Instagram och Facebook på vad som hänt. Det ska dock sägas att mina tre första semesterveckor var utomordentligt lugna och händelselösa. Eftersom Anitas semester med nöd och näppe överlappar min semester detta år så tillbringade jag mina "ensamveckor" med att laga lunch åt den yngsta dottern, peta i trädgården, besöka det förbaskade gymmet och en och annan gång hittade jag även till hängmattan med en bok. Odramatiskt.

Ett par veckor innan vecka 31 gjorde jag upp planer för en gemensam semesterresa. Det utkristalliserades att det endast skulle bli Anita och jag som skulle dra iväg på en roadtrip norrut. Därför bokade jag hotell på tre olika platser. Dyrt men överkomligt så länge man "bara" är två personer.

Vi började vårt äventyr söndagen den 31/7 då vi åkte till Västerås. Är det verkligen norrut? Ja, allt beror naturligtvis på vad man har för utgångspunkt men som Stigtomta-hillbillies så har vi knappt två timmars bilresa norrut för att landa i Västerås. Jag hade gjort en bokning över natten på omtalade Steam Hotel.

Steam Hotel i Västerås

Steam Hotel är inhyst i en över 100 år gammal byggnad som uppfördes för att fungera som ångkraftverk. Omvandlingen till hotell är skickligt gjord där man stilmässigt bibehållit det industriella konceptet. Med drygt 260 rum är det en koloss vid Mälarens strand och en vistelse på hotellet är en upplevelse. De paketerar gärna hotellrummet med middagsbokning och någon slags pool club-lösning. De två huvudrestaurangerna är endast tillgängliga för den som bokat bord i förväg men det finns även en pastarestaurang på hotellet för drop in-gäster.









Eftersom vår övernattning på hotellet inte var semesterveckans huvudnummer så hade jag "bara" bokat ett rum. Jag såg vistelsen som en rekognosering inför framtida besök och vet att jag ändå inte kommer att vara lockad att besöka något poolområde för att visa upp min blekfeta uppenbarelse. Vi var mäkta imponerade över hotellet men min känsla efteråt är att de sannolikt vänder sig till gäster som är mer hippa än vad jag är och i målgruppen 30-45 år. Och sådana som tycker det är rimligt att betala 168 kronor för något de kallar "drink".

Allt runt hotellet var ju inte tipptopp om man så säger 


Vi var helnöjda med hotellbesöket (med undantag för frukosten som jag uppfattade som under standardnivå för hotell). Lite kul att det pågick en bröllopsfest under kvällen vilket höjde stämningen ytterligare en smula.

Anita i hotellets bar allra högst upp i byggnaden

Måndagen den 1/8 vaknade vi upp till en dag i bilen då vi skulle betydligt längre norrut. Mer om det i kommande blogginlägg.

6 kommentarer:

  1. Tänk att vi var på resa norrut under samma dagar. Steam Hotel har vi besökt vid tre tillfällen och alltid rest därifrån väldigt nöjda. Senaste gången fick vi en egen guidad tur i hotellets inre där vi bl.a. fick se det gamla kontrollrummet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett märkligt sammanträffande. Jag fick ju vänta in resan norrut med tanke på att min semester pågått i tre veckor innan hustruns semester började.
      När man åkte i en av hisstrummorna inne i hotellet kunde man se kraftverkets kvarlämnade innanmäte vilket förstärkte känslan av att man gått all in för att vara trogna det industriella konceptet.

      Radera
  2. Intressant hotell, helt klart. Kul start på semestern. Hur såg frukosten ut? Apelsinjuice, rostat bröd och kaffe?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hotell är speciellt på ett spännande sätt. Och rejält högt. Cool utsikt från baren högst upp.

      Frukosten var faktiskt lite åt det hållet du beskriver. Knappt någon form av pålägg att välja på. De hade lagt en del krut på sötsockriga grejor som frukost-efterrätt men det lockar liksom inte riktigt.

      Radera
  3. En bra frukost är ett måste. Tur att inte gnällsteffe var där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har ju förväntningar på frukosten när man bor på hotell, så är det onekligen. Hemma är jag inte direkt någon frukost-gourmand.

      Radera