tisdag 14 april 2020

Bra skjuts på västanvinden

Påskdagens Oxelösundsresa började i Gamla Oxelösund men tog mig därefter vidare till Femöre. I samband med förflyttningen valde jag bort mitt 70-200 mm-objektiv och monterade istället min ultravidvinkel från Sigma. Med det öppna gap som 14 mm brännvidd ger får man med mycket i en och samma bild.




Från parkeringen tar man sig till fots ut till fyren och Fyrvaktarbostaden. Ett givet mål med stor fotopotential. Denna dag även med ivrigt passerande friskluft, så pass mycket att det emellanåt var svårt att stå emot. Med tanke på de vinklar jag sökte när jag fotade fyren levde jag delvis lite farligt, snubblande på bergkanten med ett stup ner till det ilskna havet.





Det är egentligen inget märkvärdigt med varken trähusen eller fyren. Men placeringen är spektakulär och därmed är det oerhört lockande att söka sig till denna plats. Läget är allt. Ändå är fyrens vitröda cylinder med dess sparsamma utformning iögonfallande, vilket är praktiskt och själva idén med en fyr. Eller hur?





Som du ser på bilderna var det mestadels blå himmel över mitt huvud. Solens strålar värmde kanske men det var omöjligt att känna med tanke på västanvindarna som bet i kinderna. Ute på spetsen av Femöre är man ganska hårt exponerad för elementen.





Ultravidvinkel är rolig att fota med även om den förvränger och skevar perspektivet. En given kompis att ha med på vissa äventyr men inte gärna om man ska promenera långa sträckor. Det är en tung klump.

2 kommentarer:

  1. Grannkommunen har en del grannlåt att erbjuda. Gamla Oxelösund med sin pittoreska charm och Femöres spännande faciliteter är ofta fotograferade, men av någon anledning får man aldrig nog.
    Tyvärr gör sig vinden och SSAB påminda i mindre smickrande sammanhang, men bortser man från naturens krafter och människans påverkan på denna är Oxelösund bättre än sitt rykte.

    Fin skildring av Femöre, precis som Gamla Oxelösund i förra inlägget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har till och från under min uppväxt tillbringat en hel del tid i Oxelösund. Och de kontakter jag haft med orten i fotbollssammanhang de senaste åren har varit odelat positiva. Samtidigt måste man kisa hårt med ögonen när man gör över Järntorget, inte ens då går det att hävda att torget är charmigt.

      Ändå har Oxelsösund många fina kort på handen. De flesta fördelar är kopplade till naturen, i alla fall i mina ögon. Och platser som våtmarken vid Brannäs, Femöre samt Gamla Oxelösund får återkommande besök av mig som fotointresserad. Oftast väldigt belönande besök.

      Radera