torsdag 30 april 2020

Perioden och Hållet på Valborgsmässoafton

Egentligen skulle jag och familjen varit på Gotland sedan torsdagslunchen. Så blev det av förklarliga skäl inte. Men min ledighetsansökan sedan i februari fick ligga kvar. Det blir förvisso långhelg ändå men jag kände att jag behövde andas lite extra. Vädra skallen.



När två av fyra familjemedlemmar lämnat hemmet på morgonkvisten återstod jag och den gymnasiestuderande dottern som denna valborgsmässoafton hade studiedag. Jag gissar att lärarkåren inom gymnasiet har en hel del att planera för att hantera distansundervisning och stundande betygssättning.

Lovisa förefaller tveksam till andeväsendena
Andakt vid Nyköpingsån

För att komma hemifrån en stund lurade jag med mig Lovisa och vi åkte till Nyköping. Där parkerade jag på regionens personalparkering och vi gick över gång- och cykelbron vid Perioden. Därifrån sökte vi oss längst den stig som går på norra sidan av Nyköpingsån. Efter en lummig tunnel inledningsvis konstaterade jag att det ännu var ganska kalt i naturen. Och askträdens sjukdom har fällt mången träd det senaste året. Mayhem.


Lovisa var extremt skeptisk
"Fladdermushotell"?! Corona-associationer även om vi inte tänkt provsmaka ...


Hängbron vid Hållet går parallellt med E4:an
På motorvägen rullade trafiken tät precis som vanligt

Vi mötte ovanligt många som var ute och promenerade denna torsdag. Mestadels såg det ut att vara äldre personer som antagligen uppnått pensionsålder. Oavsett vilket så uppskattas naturupplevelser och en smula fysisk aktivitet. När vi kom fram till motionsspårets äckliga backe slängdes jag tillbaka till min ungdom och jag mindes åtskilliga backintervaller. Nu kom jag knappt upp i promenadtakt ...

Den här backknäppan mår man ju dåligt av att skåda


Vi kom upp på Hållets högsta topp och där hade man minsann gjort iordning runt gruvhålet. Informationsskyltar, trappa ner i gråberget och allmänt tillfixat sedan mitt senaste besök. Vi var nyfikna och gick givetvis ner för att titta på bergväggarna.

Gustav Adolfs Silvergruva


Mina höfter började få nog av promenaden och därför var det skönt att terrängen sluttade nedför på återstoden av sträckan vi skulle klara av. När vi kunde räkna in alla insektsholkar förstod vi att vi hade Fåfängan runt knuten. Denna pittoreska och charmiga pärla i Nyköping som öppnar på lördag för säsongen. En fika i den Nangijala-liknande miljön borde locka en och annan besökare.

Insektsholk vid Fåfängan
Fåfängan vid Perioden/Hållet


Vi fick nog av friskluft och drog till Donken för att käka lunch. Sedan ett varv inne på Ica och därefter hem till Stigtomta igen. Så kan man slå ihjäl ett par timmar den sista dagen i april nådens och pandemins år 2020.

5 kommentarer:

  1. Åtskilliga gympalektioner på Hållet, förstår ju varför det heter Hållet, fick ofta håll där o den där backen, puh!

    SvaraRadera
  2. Åtskilliga gympalektioner där, var jag som skrev. Monika p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så är det nog. Nicolaiskolans utplacerade gymnastiklektioner bjöd ju på både det ena och det andra. Hållet och den där backen kan man inte radera från minnet i första taget.

      Radera
  3. Jag råkade sätta upp mitt insektshotell i närheten av fågelmatarstationen. Tack så mycket sade hackspetten glatt. Jobbigt med uppförsbackar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De inackorderade i insektshotellet torde ha grund för att få prisreduktion med en sådan besvärande granne.

      Med den höftartros jag tyvärr lider av kommer jag snart inte att klara av att ta mig upp för så branta backar.

      Radera