torsdag 21 maj 2020

Bärsta gav mjukstart på ledig dag

Kristi Himmelsfärdsdagen är en dag som jag kan uppskatta eftersom det är en arbetsbefriad dag. I övrigt har jag inte förnuft att att se vitsen med helgdagen eller dess ursprung. Att den alltid inträffar på torsdagar innebär för många att den efterföljande fredagen lockar till uttag av ledighet. Klämdagar har ju en viss lockelse.

Bärstabadet

I år tar jag inte ledigt denna klämfredag. Men det förhindrade mig inte att njuta av den lediga torsdagens sommarvärme. Att det råkade vara vindstilla under förmiddagen var både välkommet och överraskande. Ständig blåst och synnerligen kylslaget väder har annars präglat denna vår.



Efter att jag skjutsat yngsta dottern till hennes matchsamling (jo, fotbollsserierna för barn- och ungdomslagen har precis dragit igång som ett välkommet undantag från alla Corona-restriktioner) så fick jag den goda idén att åka iväg till Bärstabadet strax utanför Stigtomta. Någon fotboll för min egen del var inte aktuell eftersom det inte tillåts någon publik på ungdomsmatcherna.




Klockan var ungefär 09.30 när jag tittade ut över Yngarens stilla vattenyta. Jag satte mig tillrätta på strandkanten vid Bärstabadet, njöt av värmen och stillheten. I de spirande ljusgröna snåren sjöng fåglarna för full hals. En närmast religiös upplevelse, och kanske knöt jag ändå an till Kristi Himmelsfärdsdagen som man borde göra?

Guldskimrande trollslända vid Bärstakärret


Vid Bästa har det renoverats och fixats. Nytt dass, ett par grillplatser, iordninggjord gångväg mellan badstranden och delvis nya spänger vid kärret. Kul och värdefullt att både badplats och naturreservat underhålls.




På min kamera satte jag mitt 300 mm-objektiv. Tanken var kanske att kunna fota en eller annan fågel som inte var allt för skygg. Eller insekter på lagom behörigt avstånd. Jag tänkte faktiskt inte så väldigt mycket när jag valde optik, vad som helst hade kunnat funka i denna varierande omgivning.


Jag skrämde upp den gäckande hägern

Någon eller några gånger om året brukar jag få för mig att besöka Bärstakärret. Det är ett intressant och speciellt område och de kommande månaderna kommer en och annan växt att dyka upp som är värd att kröka rygg för att fota. Spängerna är dock absolut nödvändiga och nu stod mycket av marken under ett tunt lager vatten.

Sädesärlan spatserade stolt på spången med en trollslända i näbben


När mitt besök vid Bärsta var avklarat åkte jag hem och drog igång gräsklipparen. Den magra, torra och nästan döda gräsmattan har i alla fall några strån här och där som har börjat växa.




Nu förbereder jag dagens middag och min födelsedagspresent kommer till nytta för första gången. Den gotländska ryggbiffen med kappa tillagas i sous vide och det har varit ett förskräckligt pyssel att förstå hur allt funkar och hur det ska göras. Om det går att äta är av underordnad betydelse ... Vi har ju en pizzeria i Stigtomta!




Jag påminner mig själv att åka till Bärsta med mitt långa teleobjektiv någon tidig sommarmorgon. Det borde finnas en eller annan fågel att sikta på. Det är alltid bra att ha några idéer på lut för framtida fotoutflykter.

2 kommentarer:

  1. Vattenspeglingen gillas. Gräsklippning bör undvikas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stilla vatten kan definitivt bidra som en avgörande byggsten i en bild. Gräsklippning är något som jag finner mig i, det ger ändå lite motion. Snöskottning är däremot djävulens påfund ...

      Radera