lördag 30 maj 2020

På fårsafari i Kisäng

Lördag förmiddag och jag var beredd att skjutsa familjens 15-åring till en fotbollsmatch i Eskilstuna. Vid samlingen utanför klubblokalen i Stigtomta klockan 09.45 framkom det att det fanns platser i övriga bilar och jag behövde inte ägna hela dagen åt att inte få se fotboll i Hällbybrunn. Precis så är det just nu, publik är inte tillåten på matcherna så det hade blivit några timmar att slå ihjäl i utkanten av Eskilstuna på ... ingenting.

Aklejorna har slagit ut hemma på tomten
Akleja på väg att knoppas
Caprifolen blommar
Caprifol på väg mot blomning


Denna ljuvliga årstid är verkligen en fröjd för fler sinnen än synen. Nu har bondsyrénen slagit ut , caprifolen blommar och dofterna är absolut underbara. För mig som gräspollenallergiker gäller det dock att dra in en lagom dos av luft genom näsan eftersom även de första grässorterna börjat blomma. Prosit.

Försommarvy nära parkeringen till Kisängsbadet
Hästkastanjen i full blom

När jag inte behövde åka väg 53 till Eskilstuna valde jag att ta en sväng till Kisäng. Kameran hade jag packat med mig i bilen (ifall jag skulle slå ihjäl några timmar i Hällbybrunn). Jag fastnade direkt för de faluröda husen, smörblommorna och den frodigt grönskande omgivningen. Det fanns dock fler fotomotiv och till min stora glädje blev det fårfotografering som inledning på denna majavslutningshelg.






Så blev det denna gång. Mycket av lördagen återstår, ett oskrivet blad som kanske fylls med ytterligare några foton.

2 kommentarer:

  1. Härligt med all grönska. Jag har köpt ett par ansiktsmasker som ska funka bra både mot Covid-köret, och allergiproblem. Funkar bra när man cyklar om det ibte är för varmt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kombilösning som jag inte tänkt på tidigare. Smart. Och vilken "snygg" solbränna det kan ge när sommaren ska summeras. ;-)

      Radera